03 januari 2019

Camurus: En nyårssmäll

Mitt i julstöket så meddelade FDA att man godkänt CAM2038, som är ett läkemedel mot opiatberoende, med med restriktioner. Tydligen så finns det nämligen sedan tidigare en exklusivitetsrätt utfärdad av FDA för Sublocade (som är Individors produkt, om jag förstått saken rätt), vilket gör att FDA inte godkände CAM2038 för månadsdepå. Det är så jag har förstått situationen.

Det är en rörig situation på många sätt och jag visste inte att FDA utfärdade exklusivitetsrätter utan trodde att FDA gjorde medicinska bedömningar, men tydligen var det fel. Man kompletterar alltså patentsystemet och kan alltså utfärda exklusivitetsrätter. Det är så jag förstår saken. Att jag inte hade koll på vad FDA kunde göra är så klart enbart mitt eget fel. Det gäller att förstå vad man ger sig in på.

Det som har skapat oreda och som bl a Carnegie uttalat sig om är att det inte är helt klart vad ledningen vetat och inte vetat inför FDA-beslutet. Om man vetat, men inte valt att säga så kan det vara så att man inte riktigt varit tillräckligt tydlig mot marknaden. Det kan man så klart ha olika åsikter om och jag gissar att ledningen tycker att man varit tydlig, men om man visste att man inte skulle kunna börja sälja Brixadi (CAM2038) som månadsdepå förrän tidigast november 2020 pga Individors FDA-godkännande så skulle man kunna hävda att det var väsentlig information att ge marknaden. Att exklusivitetsrätten var känd sedan tidigare framgår bland annat på länken nedan (Spiewak publierade denna på Placeras forum):  

https://www.drugs.com/availability/generic-sublocade.html

Vad gäller den amerikanska marknaden så samarbetar Camurus med Braeburn. Ett FDA-godkännande skulle ge Camurus 300 MSEK och vad som händer med detta verkar inte riktigt vara klart. I alla fall är det inte klart för min del. Enligt Camurus pressmeddelande så kommer Braeburn att vidta rättsliga åtgärder för att korta perioden, som alltså i nuläget är satt till den november 2020. Det kanske kommer att gå, men jag tror nog att det inte kommer att vara så framgångsrikt. En rättslig process lär ta tid och eftersom det handlar om knappt två år från idag så tror jag att det är för kort tid för att det skall kunna göra någon större skillnad. Naturligtvis är det bra om man kan korta perioden, men det förändrar ingenting i stort som jag ser det.

Sannolikt så kommer man inte att få de pengarna som man skulle ha fått av Braeburn vid ett godkännande. Det kommer att sannolikt att resultera i att man måste ta in pengar för att finansiera verksamheten. Det kommer nog inte att vara några problem nu när man har godkännanden i ryggen, men hur detta kommer att göras och till vilka villkor är idag skrivet i stjärnorna.

Marknaden brukar inte gilla överraskningar och i fallet med Camurus är det väldigt tydligt. Börsvärdet har sjunkit med cirka 1,5 miljader (40 SEK * 40 miljoner aktier) och om det är lite eller mycket i sammanhanget kan man så klart ha olika åsikter om och naturligtvis så kan man även ha olika åsikter om värderingen innan nyheten var rimlig eller inte. Jag har de senaste dagarna funderat en del på detta och kommit fram till att det var helt klart ett bakslag, men reaktionen känns väl häftig. Det är verkligen en lekmannaanalys och det kan vara mycket som jag har fått om bakfoten, men det är likväl vad jag har landat i.

Jag tror att det kommer att komma mer information om hur man ser på situationen. Det kommer nog att blidka marknaden som jag ser det. Det man inte ska glömma är att man nu har godkännanden på många marknader och att det finns en bortre gräns för när även månadsdepå kommer att bli godkänt i USA. Jag lutar alltså mot att ligga kvar med mina aktier trots att nedgången var dramatisk. En del av mig är lite sugen på att öka, men det kommer jag inte att göra. Tyvärr så fick delen av mig som tycker att biotech inte är någonting för mig att investera i helt rätt. Jag kan för lite och det blir för chansartat för mig.

Vad som står ovan är mina tankar och en sammanställning av hur jag har förstått den information som kommit fram. Jag är ingen expert på något sätt.

Förra året slutade på -2% för min del sett till hela portföljen. Det gick snabbt ner de sista dagarna. Byggmax som är mitt största innehav avslutade året svagt, kanske beroende på att en del aktörer inte ville sitta med aktier kvar till sitt årsbokslut. Camurus föll cirka 30% och även om det inte var ett strort innehav så fick det effekt. Många av de andra innehaven som jag köpt den senaste tiden har även utvecklats svagt, vilket också bidragit till årets svaga resultat. Det är möjligt att jag gör en mer detaljerad genomgång längre fram.

Det finns ett par saker som jag funderar på; 1) om det är vettigt att ligga exponerad mot skog och skogsprodukter som jag gör eller inte, kanske borde jag trots att det ser intressant ut minska, och 2) om det skulle kunna vara en idé att sälja av en del innehav som jag har i större bolag och istället köpa mer i mindre bolag, 3) om det är vettigt att köpa HM igen, och 4) om det skulle kunna vara intressant med Hövding igen. Mer om det i kommande inlägg. 



Inga kommentarer: