25 december 2018

Cykelpending: Ett bra nyårslöfte

Ett av de bästa spartipsen enligt mig är att cykla istället för att köra bil. Det finns personer som av olika anledningar inte kan cykla utan som är hänvisade till att köra bil, men vad gäller det stora flertalet så det fullt möjligt att cykla.

För ett tag sedan så började jag cykla mer och mer och i takt med att jag började cykla mer och mer så provade jag mig genom en hel del produkter. Eftersom jag är väldigt nöjd med att cykla så vill jag också gärna dela med mig av en del av de erfarenheter som jag samlat på mig - både den hårda vägen och den lätta vägen. Förutom att cykla gör att man sparar pengar så ger det motion och det är även miljöriktigt. Det är det uppenbara. Det man även kan lägga till är att det sparar en hel del stress, i alla fall har det varit så för mig. Det är aldrig cykelköer och i princip aldrig cykelförseningar (förutsatt att man har extra slang med sig och man låser cykeln ordentligt) och parkeringsplats är väldigt sällan ett problem.

Vad man väljer för cykel beror på en mängd faktorer; vad man föredrar rent personligen, vad för väg man skall cykla på, hur långt man skall cykla, vad man har för budget osv. En sak som jag tycker att man skall fundera ett par varv kring är om man skall köpa en elcykel eller inte. Jag ser absolut fördelar med elcyklar och om man är gammal eller svag i kroppen så är det jättebra, men om man är frisk och ung så tycker jag att man skall fundera ett extra varv. Anledningen till att jag tycker att man skall fundera ett extra varv är att elcyklar är fartbegränsade till 25 km/h (det finns de som får gå snabbare, men då är det inte tillåten att köra på cykelbanor hur som helst, tror jag). Det kan låta som ett mindre problem, men om du skall cykelpendla relativt långt så kommer det att kunna bli en källa till irritation. 

En annan sak att fundera kring är vikten. En elcykel väger ungefär dubbelt så mycket som en bra vanlig cykel, eller annorlunda uttryckt ungefär som en extra väska. Om elmotorn av någon anledning inte vill vara med så är det en tung cykel som du skall trampa hem. När man pratar om motorer som inte fungerar så kommer man in på den tredje aspekten som jag inte riktigt gillar med elcyklar och det är att det är mer som kan gå sönder och att underhållet är dyrare. Om man tänker sig att man skall cykelpendla året runt så kommer det att utsätta elcykeln för en ganska tuff miljö. Batterier fungerar inte optimalt i minusgrader och det kan mycket väl bli så att man får byta ut både batteri och andra delar på sin cykel oftare än man skulle kunna tro om man tänker sig att man skall pendla relativt långa sträckor året runt, mer än 15 km per dag. Det blir alltså inte bara ett ganska högt inköpspris utan även ganska mycket kostnader i form av underhåll och service, där nytt batteri en gång om året bör räknas in. Det kan alltså verka väldigt förmånligt med att elcyklar är statligt subventionerade och det är det också på många sätt (och eftersom det får många att ersätta bilen med cykel så är det en i min mening en bra sak att subventionera för staten), men om man skall pendla längre sträckor så tycker jag att man skall tänka efter noga.

Om man skall pendla längre sträckor så tycker jag att man kan överväga att köpa en cykelcross eller en gravel bike, dvs en racercykel med en geometri som gör att man sitter förhållandevis upprätt och med något bredare däck och ofta med bra skivbromsar. Anledningen att det kan vara bra med en racer är att man kan krypa ihop så att vindmotståndet minskar. Det gör ganska stor skillnad och skall inte underskattas. Om man inte skall cykla längre sträckor och om man kommer att cykla en del i trafik så tycker jag att det mer bekvämt med rakt styre. Det är en smaksak. En cykel jag sannolikt skulle kunna köpa idag för att pendla 5-10 km till jobbet skulle kunna vara nedanstående:

Canyon Roadlite AL 6.0 


Om man skall cykla till jobbet så kommer man sannolikt att behöva ha med sig lite saker, kanske en laptop. Tipset är att lämna så mycket som möjligt på jobbet så att man slipper kånka med sig alldeles för mycket fram och tillbaka varje dag. Det kanske inte är möjligt för alla, men om det går så är det skönt att kunna minimera packningen.

Det man bör ha med sig i väskan är ett multiverktyg så att man enkelt kan fixa mindre saker på cykeln, t ex fästa en skruv som håller på att lossna eller liknande. Jag tycker också att det kan vara en idé att ha med sig en minipump, extraslang och däckavtagare. Det väger inte mycket och det gör att om man har oturen att få en punktering så går det att ordna. Utöver detta så tycker jag att det kan vara en poäng att ha med sig en tunn jacka om vädret blir sämre (kanske även handskar och mössa), och vatten att dricka och någon form av extra energi om man känner att orken tryter. Ytterligare en sak att ha med sig är så klart ett lås. Om man ofta parkerar på samma plats, tex en arbetsplats, så kan det vara en idé att köpa ett tungt och säkert lås som du har kvar på arbetsplatsen. Med ett sådant lås på plats så räcker det med ett mindre, relativt lätt lås i ryggsäcken.

För att ha alla saker med sig så krävs någon form av väska. Om man inte vill ha en ryggsäck så kan man fixa en pakethållare och ha s k panniers fästa på pakethållaren. Det är en lösning som jag inte har så mycket erfarenhet av och det kan säkert vara skönt att slippa ha väska på ryggen, men jag föredrar ryggsäck. En anledning till att jag gillar ryggsäck är att den går att använda till mer än till cykling. En bra cykelryggsäck funkar även på kortare dagsutflykter eller som en bra väska när man skall iväg till träning eller liknande. Det finns olika typer av väskor och jag har bara provat ett fåtal. En väska som jag har erfarenhet av är Osprey Talon. Det är en väska som jag tycker är ganska bra. Den är skön att bära och det finns de funktioner som man kan förvänta sig. Om jag skulle köpt en väska för cykelpendling idag så hade jag förmodligen valt att gå på 22 litersvarianten, se nedan. Hur stor väska man väljer att ha beror så klart på hur mycket grejor som man har tänkt kånka på, men det man skall komma ihåg är att större är inte alltid bättre. Det är skönt med en ganska liten ryggsäck. Den blir mer följsam när man cyklar och vikten hålls närmare kroppen.



Om man skall säga någonting negativt om Osprey Talon så är det att väven inte är den starkaste. Det kanske inte är något som de flesta stör sig på och det det beror så klart på vad man har för preferenser och utgångspunkter. Jag är själv väldigt förtjust i slitstark utrustning och jag tycker om Fjällrävens ryggsäckar gjord i G1000-materialet, tex Kajka och Kaipak. De lämpar sig inte direkt för att cykla med som jag ser det, men det är väldigt trevliga ryggsäckar för vandring. Det material som används i Talon-ryggsäckarna är betydligt tunnare än G1000-materialet och det gör att Talon-ryggsäcken kommer sannolikt inte att gå i arv utan den kommer att fungera ett par år, men efter att varit med i ur och skur tio mil i veckan så kommer den att vara rätt så sliten. Den mesta utrustningen kasseras dock inte för att väven har gått sönder utan snarare för att diverse plastdetaljer till remmar eller dylikt går sönder. Vad gäller Talon-ryggsäckarna så upplever jag att dessa är hållbara och jag har själv inte haft problem, men det är plastdetaljer och de är inte oförstörbara.

En annan nackdel med Talon är att den inte är vattentätt. Man kan så klart ha olika åsikter om vattentät utrustning, men jag har landat i att det är väldigt trevligt med vattentätt utrustning. Om du cyklar till jobbet och har en dator med dig så kan man så klart ha laptopen i en vattentät separat ficka, men sett till kostnaden för en sådan så skulle man nästan kunnat överväga att köpa en vattentät ryggsäck från början. Naturligtvis kan man ha ett ryggsäcksöverdrag för att göra ryggsäcken vattentät. 


Om man skall ha ett ryggsäcksöverdrag så har Osprey ett överdrag som matchar fint, se ovan. För att öka synligheten så tycker jag att man skall välja ett som är reflekterande eller i alla fall gjort i en färg som ökar synligheten.

En ganska trevlig vattentät ryggsäck, som jag dock inte själv har erfarenhet av, är nedanstående:


Väskan heter Ortlieb Velocity och finns i lite olika storlekar och utföranden. Anledningen till att jag har övervägt att köpa en sådan är att den är vattentät och snygg. Det som talar emot är att jag inte tycker att det verkar vara så bekväm, men det har jag som sagt inte någon erfarenhet av.

Förutom att ha cykel och väska så behöver man även ha hjälm. Även om jag har skrivit mycket om Hövding så hade jag faktiskt inte köpt en Hövding om jag skulle cykla längre sträckor till jobbet varje dag. Det är mer bekvämt att ha en lätt hjälm på huvudet än att ha en Hövding runt halsen. Om jag skulle cykla en 3-5 km enkel väg så hade jag kanske övervägt en Hövding. Hövdingen kan nämligen enkelt tryckas ned i en ryggsäck eller annan väska och det är en fördel jämfört med en vanlig hjälm. Förutom hjälm så hade jag även köpt en tunn mössa att ha under hjälmen och ett par tunna handskar och ett par riktigt varma handskar som även är vattentäta. (En del kör med fingervantar under gula diskhanddukar, vilket förvisso är vattentätt men inte helt skönt för fingrarna alla gånger.)

Vad gäller lampor så hade jag investerat i en riktigt ordentlig lampa. Det räcker inte med att ha en lampa som jag ser det. Man måste även ha en lampa som gör att man ser vägen framför sig på ett bra sätt, framförallt om man cyklar ganska snabbt och på ställen där det inte är speciellt väl upplyst (vilket borde vara merparten av alla cykelbanor i Sverige under vintertid). Jag har själv en 1000W-lampa som laddas med 230V, och jag gillar den starkt. När jag kommer in i partier där det finns gatlampor som står långt ifrån varandra och som lyser väldigt svagt så sätter jag på helljuset och då ser jag riktigt bra. En fördel som jag inte räknade med är att förutom att jag ser bra så ser även alla hundägare med hörlurar och hund i långt koppel mig riktigt bra så att jag slipper att hålla på att köra in i ett långt koppel som spänner över cykelbanan. Det är frestande att alltid köra med max fjutt i lampan, men det man ska komma ihåg är att batteriet går snabbt när man kör maxläge.




Det jag tycker att man skall investera i ytterligare är en riktigt bra pump. Det är bra om det finns en manometer så att man vet hur högt tryck det är i däcken. Det blir mycket, mycket lättare att cykla med välpumpade däck och det är slående hur många som cyklar på opumpade däck när det är så lätt att punpa däcken. En ordentlig cykelpump tycker jag faktiskt att alla borde ha. Lägg även till en bra cykelolja så blir livet ett par snäpp bättre. 



En annan sak som jag är väldigt glad över att ha i min cykelarsenal är ett mekställ. Det kan låta överkurs, men det tycker jag inte att man skall se det som. Det underlättar väldigt att få upp cykeln i en bra arbetsställning och att kunna snurra däck mm utan problem. Det finns en uppsjö och jag tycker att man skall prioritera att man får en stabil ställning.


Ytterligare en sak som jag tycker att man skall ha är vinterdäck. Själv kör jag med dubbdäck och det tycker jag funkar riktigt bra. Det gäller att cykla med förstånd när det är halt ändå, men greppet med dubbdäck är väldigt mycket bättre än det man får med vanliga däck vid isiga förhållanden. Om man tycker att det är jobbigt att byta däck så finns det många youtube-videor som ger bra tips. Det är inte svårt och det tar inte så lång tid. Om det av någon anledning inte är något som man vill göra själv så finns det många cykelhandlare som gärna hjälper till.

Jag är på inget sätt cykelexpert och om det är någon som tycker att jag är fel ute så får ni gärna kommentera. Lägg gärna till om det är någonting som jag har glömt.

Inga kommentarer: