30 augusti 2016

Hövding: Mot 2020-målet

Jag sammanställde lite siffror för Hövding för att se hur försäljningen har utvecklat sig den senaste tiden. Även om försäljning i kronor är intressant så tycker jag att antalet produkter är mer intressant i detta läge. Anledningen är framförallt att omsättningen kan variera något beroende på vilka kanaler man säljer genom.

Om man tittar på försäljningen för antalet produkter får man följande:

2014/20152015/2016
Q114404241195%
Q212723502175%
Q33317544364%
Q43661

969013186
(Q1: september-november, Q2: december-februari, Q3: mars-maj, Q4: juni-augusti)

Det är tydligt att det var ett stort lyft under Q3 förra året. Anledningen till att man mer än dubblade försäljningen mellan Q2 och Q3 tror jag beror på att Hövding 2.0 lanserades i januari 2015 och jag gissar att man på allvar började leverera under Q3. Det förklarar även nedgången från Q1 till Q2.

En annan anledning till att Q2 är svag är att perioden täcker vintermånaderna och då cyklas det inte lika mycket, vilket i sin tur borde minska försäljningen av cykelrelaterade produkter. Förvisso ligger julen i Q2, men jag tror inte att den har så stor betydelse för Hövding.

Tittar på man på tillväxten period för period så var förra rapporten relativt dålig, endast 64%. Då ska man dock komma ihåg att Hövding 2.0-effekten spelar in och att Q1 och Q2 förra året var betydligt lägre än Q3.

Det är alltid vanskligt att göra prognoser, i synnerhet för ett företag som Hövding som växer snabbt, men jag tror att Q4 kommer att komma in starkt. Eftersom sommarmånaderna, dvs Q4, förra året kom in starkt, en sorts omvänd semestereffekt, så tror jag att samma sak kan ske nu. Det kan mycket väl bli över 6000 Hövdingar sålda, vilket skulle ge nästan 20 000 Hövdingar på helåret. Det skulle innebära att man dubblar antalet från förra året, vilket är bra.

I prospektet till nyemissionen nämnde man 250 MSEK i omsättningn till 2020 och en marginal på 20%. Det låter bra, men frågan hur trovärdigt det är. Under förra kvartalet när man sålde drygt 5000 Hövdingar så omsatte man 7,3 MSEK. Om vi antar att helåret landar på 20 000 hjälmar och en omsättning på 30 MSEK så är det bra. Förvisso tar helåret för Hövding slut i augusti, men för enkelhetens skull så antar vi att det är fyra år kvar efter innevarande år.

Eftersom man är i ett uppstartsskede utan konkurrens så bör man kunna växa 100% även under nästa år. Det är tufft, men jag tror att det ska gå framförallt eftersom jag tror att en hel del av de nya marknaderna som man har gett sig in på kommer att utvecklas fint under nästa år.  

Om man därefter räknar baklänges för att komma fram till vilken omsättningsökning som krävs för att nå 250 MSEK 2020 så kommer man fram till att det ungefär är 66%. Det är tufft, men inte omöjligt. När man har kommit en bit på vägen skulle man t ex kunna sänka priset för att göra det mer intressant. Jag tror även att det fjärde kanalen som ska sälja till företag kommer att kunna få stor effekt. Det är många företag som vill vara innovativa och synas i rätt sammanhanget. Eftersom skalen är utbytbara är det enkelt att ge sina nyanställda en hjälm med företagets logo som en välkomstpresent - jättebra branding för företaget. Om jag hade varit i en position att bestämma över sådana saker hade jag troligtvis nappat.

Siffrorna från min lilla räkneövning blir:

2016: 30 MSEK
2017: 60 MSEK (+100%)
2018: 100 MSEK (+66%)
2019: 166 MSEK (+66%)
2020: 250 MSEK (+66%)

Vad VD Fredrik Carling säger i ett VD-ord och vad aktiemarknaden tror är förmodligen inte samma sak. Om Hövding klarar denna resa så kommer kursen att följa med uppåt (fattas bara), men om Fredrik med kolleger bara levererar 50% tillväxt nästa år så kommer kanske kursen att vackla och t o m gå nedåt (beroende på vad det finns för förklaringar till att man inte växer i raketfart).

Jag tycker egentligen att kursen är väl hög för Hövding och jag ser ganska många risker, men samtidigt så tror jag att Hövding kan bli en viral succé och det är ett tåg jag inte vill missa. Dessutom, efter att ha läst på lite inom ämnet cykelhjälmar, så står det ganska klart för mig att dagens hjälmar är inget vidare och det räcker att vara bättre än alternativen för att lyckas.

Det ska bli intressant att följa Hövdings resa. Om det mot förmodan skulle bli så att Q4 blir ett riktigt magplask kanske jag lämnar, men om det tror jag inte att det blir, snarare tror jag att Q4:an kan överraska positivt. Vad tror ni? Är det någon annan som äger Hövding-aktier? Hur resonerar ni?

1 kommentar:

Charlie sa...

Jag inser att huvudräkning inte riktigt är min grej. För att nå 250 MSEK från 166 MSEK behövs inte en tillväxt på 66%. Det räcker med drygt 50%. Det ändrar inte så mycket i sak, men rätt ska vara rätt. En tillväxt på 50% på de nivåerna är ganska häftigt det också.