14 augusti 2009

NIBEs Q2-rapport

NIBE levererar en rapport som uppfattas som bra av marknaden. Aktien är just nu upp 2,00 SEK eller ungefär 3%, vilket ger kursen 68 SEK. Anledningen till att marknaden handlar upp aktien är troligen att resultat efter finansnetto landade på 94 MSEK jämfört med 74 MSEK för motsvarande kvartal förra året. Förväntat var ett resultat på 87 MSEK. Bolaget överraskade alltså positivt sett till dessa siffror.

Nyhetsbyrån SIX har däremot lite andra tankar kring rapporten. Enligt en analytiker där handlar detta resultat främst om att finansnettot minskat från -26 MSEK (Q2, 2008) till -8,6 MSEK förra kvartalet. Detta ger naturligtvis effekter på resultatet. Den fina vinsten är alltså inte ett resultat av starkare försäljning. Vidare framhåller analytikern som blivit intervjuad av DI att bolaget svävar en del vad gäller de långsiktiga målen, nämligen en omsättning på 10 miljarder SEK till år 2011.

Jag kan till viss del hålla med analytikern som uttalat sig att det hade varit trevligare om den ökade vinsten hade varit ett resultat av en ökad försäljning, men att fösäljningen inte skjutit i höjden bör inte förvåna så många. Enligt mig är en ganska moderat försäljning inprisad i kursen i nuvarande läge. Anledningen till kursuppgången är förmodligen att många inklusive mig själv gläds åt att det är svarta siffror på sista raden även om det inte är från ökad försäljning. Vinst är alltid bra. Det förstår de flesta aktieägarna och därför stiger kursen.

Rapporten är alltså i mina ögon bra eftersom den ger vägvisningen att 2009 kommer att bli ett hyggligt år för bolaget sett till marknadsförsutsättningarna. Det var jag inte säker på innan rapporten presenterades och det är jag inte nu heller, men jag är mer säker och för det förtjänar kursen att gå upp enligt mitt sätt att se.

Det skall dock tilläggas att det finns andra bolag som rapporterar bättre än NIBE, vilket naturligtvis skall vägas in. Holmen levererade exempelvis fina siffror, kanske finare än NIBEs. En möjlighet är alltså att sälja NIBE för att köpa något annat.

Charlie

Inga kommentarer: