10 augusti 2009

Gnagande oro

Jag känner mig inte helt bekväm för tillfället. Även om den amerikanska arbetslösheten inte stiger fullt lika mycket som tidigare så är läget inte under kontroll. Förvisso, enligt den rådande optimistiska synen, så är trenden för den stigande arbetslösheten bruten, men det finns mycket frågetecken. Ett frågetecken är hur man har kommit fram till statistiken. Vissa menar att själva underlaget i sig inte är att lita på. Andra menar att tolkningen av arbetslöshetsstatistiken är missvisande eftersom man inte tittar på helheten utan enbart på vissa siffror. Både flute-tankar och Cornucopia har skrivit intressanta inlägg om detta.

Andra siffror som har betydelse för börsutvecklingen är naturligtvis räntorna som är rekordlåga, kanske för låga. Risken finns att inte Riksbanker runt om i världen kommer att kunna höja i tid så att inte inflationen får fäste. Tyvärr tror jag inte att Riksbanken kommer att höja ränta i tid, men jag är å andra sidan mer hökaktig (förordar hög ränta) än de flesta. Hur som helst, den låga räntan gör att börsen har fått skjuts uppåt, men frågan är om den låga räntan har haft sin effekt eller om det fortfarande finns kapital som kommer att flyttas från räntebärande konton till börsen på grund av den låga räntan eller om denna effekt är överspelad. Rimligtvis borde räntan inte kunna lyfta börsen ytterligare. Den låga räntan är inte den enda stimulansåtgärden som satts in. I USA så pumpas det in mängder med pengar för att få igång ekonomin. Frågan är hur länge detta kan hålla på och vad som kommer att hända när man måste dra ned på stimulansåtgärderna. Sammanfattningsvis har börsen delvis lyfts av stimulansåtgärder från riksbanker och parlament. Frågan är hur länge dessa kan hålla börsen uppe.

En annan sak som oroar är att Q2-rapporterna, som gav börsen bra skjuts uppåt, framförallt var bättre än förväntat på grund av minskade kostnader, inte ökade intäkter. Det är i och för sig inte dåligt i sig, men heller inte någonting som går att upprepa i många kvartal framöver. Under kommande kvartal måste många företag visa fina försäljningssiffror för att inte marknaden skall bli besviken. Det är möjligt att det går, men inte helt säkert. I takt med att kurserna stiger så stiger naturligtvis även förväntningarna på kommande vinster.

Sist, och troligen minst, så finns det annat tecken som tyder på att börsen kanske inte kommer att stiga så mycket mer på ett tag. Kvällstidningarna har nämligen börjat ge fond- och aktietips efter att den amerikanska sysselsättningsstatistiken presenterades.

Jag är som ni säkert förstår lite konfunderad över börsläget för tillfället. Det känns som att det kan komma en körare nedåt, samtidigt som det naturligtvis även finns saker och ting att glädjas över, vilket talar mot en nedgång. Förmodligen kommer jag inte att göra några större förändringar i portföljen trots mina små tvivel. De pengar jag behöver inom överskådlig framtid finns inte på börsen. Förmodligen kommer jag däremot inte att vara någon stor nettoköpare den närmsta tiden. Det är möjligt att jag gnetar på som jag har gjort de senaste dagarna med lite korta affärer.

Även om jag känner att det kan vara klokt att vara försiktig för tillfället så finns det ändå ett bolag som jag är sugen på att köpa på mig lite aktier i - Swedbank. Det är möjligt att det är dumt. Det är möjligt att det är för sent. Men, om inte företaget går i konkurs, något jag inte tror kommer ske, så kommer de dåliga affärerna i Baltikum för eller senare att vara utredda och, vem vet, då kanske närvaron i Baltikum återigen kommer att ses som en fördel. Det är kanske långt till dess att Baltikum kommer att lyftas fram som en stor tillgång, men med de stora mariginalerna som företaget har på bl a bolån i Sverige i kombination med en stor kundbas så räcker förhoppningsvis för att bygga upp reserver som kan täcka de kreditförluster som uppstår i Baltikum och Ukraina. Det är naturligtvis min lekmanna-analys, men jag tror att det finns mer att hämta i aktien.

Sist, men inte minst, så skall det sägas att en rejäl uppgång i sig inte är en anledning till att tro på sämre tider. (Det där sa jag kanske mest till mig själv)

Kommentera gärna.

Charlie

Inga kommentarer: