12 augusti 2009

Mäklarna som köper AXIS

Detta inlägg är en fortsättning på mitt förra inlägg som i princip var en fråga hur man kunde vilka mäklare som köper aktier i ett visst bolag, i detta fall AXIS. Tidigare kunde man enkelt se det på Avanza:s sidor, men det verkar som att man har tagit bort informationen. Lyckligtvis kan man se vem som handlar på Nordnets sidor.


Nedan finns en skärmdump över vilka mäklare som handlat AXIS-aktier under dagen.

Jag vet inte om det syns så bra på bilden ovan, men hur som helst så kan man se att Swedbank, tätt följd av Handelsbanken och Deutsche Bank stod för de största nettoköpen. Samtliga omkring 2 MSEK. De största nettosäljarna var Avanza och Nordea som sålde aktier för ungefär 3 MSEK. Nu vill jag villigt erkänna att jag inte är van vid att titta på denna typ av statistik och heller inte riktigt vet vilka slutsatser som egentligen kan dras, men det verkar som att många fonder (som Swedbank och Handelsbanken förvaltar) har fyllt på med aktier, medan småsparare som använder Avanza har passat på att sälja. Jag vill inte säga att det är så, men det är så jag tolkar statistiken.

Det skulle vara intressant att även kunna se vid vilka kurser olika aktörer gjort sina affärer, men det får bli en annan dag.

Kommentera gärna.

Charlie

Inga kommentarer: