19 oktober 2008

Ökad omsättning i XACT BULL

Jag har vissa funderingar på att börja månadsspara i XACT BULL. Anledningen till att jag funderar på att börja köpa på mig XACT BULL är för att jag tror att börsläget inte kommer att bli så mycket värre än vad det är nu. Det kan naturligtvis bli värre, men jag tror att det snart börjar gå mot ljusare tider. Det kommer troligtvis att dröja innan krisen är utredd, men jag tror att det kan vara läge att successivt börja placera pengar för en uppgång.

Min plan är att börja månadsspara i XACT BULL och göra detta fram till sommaren, kanske ännu längre. Genom att sprida inköpen så gör det inte så mycket om jag inte tajmar in botten.

Om man tittar på omsättningen i XACT BULL och XACT BEAR så kan man se att omsättningen i XACT BULL har stuckit upp ganska kraftigt den senaste tiden (se diagram till vänster). Allt fler verkar tro att vi står inför botten alltså, i alla fall de som tycker att börsnoterade fonder är något att handla med. Naturligtvis skall man inte dra för stora växlar av statistik som denna, men lite intressant tycker jag faktiskt att det är.

XACT BEAR har högre omsättning än vad XACT BULL har. Det är egentligen inte så konstigt. Utbudet på aktier eller motsvarande som har omvänd hävstång (dvs går upp när börsen går ned) är tämligen begränsat.

I diagrammet till vänster kan man se att omsättningen i XACT BEAR stack upp under augusti förra året, ungefär samtidigt som börsen började gå nedåt alltså. Den gången stämde alltså omsättningsökningen ganska bra med vad som sedan hände. Jag menar inte att det är entydigt på något sätt. Det är för osäker information för att fatta något större beslut, men som den optimist som jag är så väljer jag att se detta som ett tecken på att det kommer att vända uppåt.

Vad tror ni om att köra in åtta-nio månaders sparande i XACT BULL? Jag sprider risken genom att fonden är bunden till ett index, men å andra sidan ökar den på grund av hävstången. Eftersom jag sprider inköpstillfällen två tredjedelars år framåt så är det inte hela världen om kurserna fortsätter nedåt ett tag till. Min horisont för dessa pengar kommer att vara lång, ungefär fem år. Det är fruktansvärt mycket för att vara mig, men jag tror att det krävs.

mvh Charlie






2 kommentarer:

Anonym sa...

På 8-9 månaders sikt tror jag att börsen kommer vara lika eller lägre än vad den är nu. Om så är fallet, ska du då köpa bull eller bear? Jag röstar för bull efter som du kommer få fler andelar som ger dig ytterligare hävstång när det vänder uppåt. Särskilt om tanken är att du ska investera på 5 års sikt är det inget snack om saken. Kör på bull. Kul att följa din blogg!

Charlie sa...

Hej Alpinisten!

Om börsen står på ungefär samma om 8-9 månader gör inte så mycket. Det viktiga är vad den står på om fem år. Anledningen till att jag sprider ut inköpstillfällena på 8-9 månader är för att det kanske kommer att gå ner ännu mer. Min förhoppning är med andra ord att botten kommer att komma mellan nu och 8-9 månader framåt. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra än, men det lutar åt att jag kör på XACT BULL-spåret.

Kul att du gillar bloggen och kul att du kommenterar.

mvh Charlie