10 oktober 2008

Fordonsindustrin på väg ut?

Jag upplevde precis en ganska märklig sak. För första gången i mitt liv har jag snabbt gått in på DI:s hemsida för att kolla OMX-index och blivit glatt överraskad av att index bara backat runt 3,5%. Med de senaste dagarnas oro känns inte en nedgång på 3,5% speciellt farlig. Man vänjer sig snabbt.

Det är inte första gången som jag skriver det, men jag är ganska oroad över utvecklingen för närvarande. Privatekonomiskt är det egentligen ingen större fara. Jag sitter inte med jättestora bostadslån och på så sätt är jag inte i rävsaxen att jag riskerar att hamna i en situation där jag inte har råd att bo kvar. Det som däremot kommer att påverka mig och alla andra är att vi troligtvis går mot en riktigt jobbig lågkonjunktur.

Det är möjligt att Sverige som fordonsland är på väg utför. Jag säger inte att det är så, men den senaste tidens varsel inom fordonsindustrin har fått mig att fundera över om Sverige är på väg att tappa vår ställning som en av världens ledande fordonsländer. Det är möjligtvis att slå sig själv på bröstet, men ett litet land som Sverige med två bilmärken (SAAB och Volvo) och därutöver två lastbilsmärken (Volvo och Scania) gör att vi är ett land med stor kompetens inom fordonsindustrin. Är det så att detta bara är svåra tider som svenska fordonsbranschen kommer att ta sig igenom eller håller den svenska fordonsindustrin på att tyna bort och på sikt försvinna precis som textilindustrin gjorde? Visst finns det textilindustri i Sverige, men glansdagarna är definitivt över. Håller fordonsindustrin på att gå mot samma öde?

Jag är rädd för att telekom och fordonindustrin är de två första branscherna som har påverkats. Troligtvis kommer banksektorn snart att även den få skära ned. Det kommer inte att gå att vältra över alla bekymmer på kunderna, vilket kommer att göra att resultaten kommer att vika, vilket i sin tur kommer att göra att olika former av sparpaket sjösätts.

Vad tror ni om den svenska fordonsindustrin? Är det en tillfällig svacka?

Kommer banksektorn att drabbas av varsel härnäst eller finns det andra branscher som hinner före?

mvh Charlie

3 kommentarer:

Admin sa...

Jag hoppas att dina funderingar kring svensk fordonstillverkning inte stämmer... Men det kan säkert vara så.

Håller f ö helt med dig om att man blir lite lättad av en nedgång på bara några futtiga procent nu. Märkligt.

Anonym sa...

Det kändes som rena vinsten härom dagen när börsen bara gick ner ca 0,5% helt otroligt

Charlie sa...

Det var desto gladare tongångar idag. Fredrik Reinfeldt står för kalaset - alla korkar upp champagnen!