21 februari 2008

Spännande, spännande, spännande

Det blev som jag skrev igår. Idag slog jag till och köpte några XACT BULL-aktier. Priset blev 142 SEK och kursen slutade på 141,30 SEK. Ganska OK med andra ord. Jag har även lagt in en säljorder på 156,20 SEK (10% upp från köpkursen) och en stop-loss-order på 120,70 SEK (-15% från köpkursen). För att jag inte skall få skrämselhicka och gå in och ändra dessa så lade jag in ordrarna på riktigt lång tid, tror att det blev 30 dagar. Detta är min lott. Det skall bli spännande att se om jag kommer att bli en lycklig vinnare eller en ledsen förlorare.

När jag lade stop-loss-ordern så fick jag även lägga in en trigger-kurs. Det är när denna kurs nås som säljordern skickas iväg. Jag satte trigger-kursen till samma som säljkursen. Är det smart? Hur gör stop-loss-proffs? Jag vet nämligen inte. Stop-loss är en ny dimension för mig.

------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE

Jag har funderat vidare lite angående mina XACT BULL-idéer och kommit fram till att jag troligtvis skall budgetera för att göra en påökning av XACT BULL om börsen faller tillbaka igen. I nuläget har jag inte bestämt vilken nivå jag skall gå in på, men det är möjligt att det blir nånstans vid 130 SEK (dagens kurs är 141,30).

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har även under dagen börjat ifrågasätta mina tidigare funderingar på att göra mig av med Öresund (se ett par inlägg bakåt i tiden). I nuläget känns det mer rätt att göra sig av med Broström som har gått skitdåligt ända sedan jag köpte dem. Idag levererade de en rapport som heller inte var direkt eggande. Jag kanske skall göra mig av med ogräset. Min idé om att båtar alltid kommer att behövas var visst en dålig idé. Tydligen finns det för mycket båtar för tillfället, vilket gör att priserna pressas.

Är det någon som har en bra anledning till att behålla Broström-aktier för tillfället?

mvh Charlie

2 kommentarer:

Aktieräven sa...

Triggerkursen ska ju vara den nivå när du anser att aktien ska säljas (köpas). Sen kan du ju bestämma att priset ska vara ett visst belopp eller sälja till bäst-möjligt. Riskerna blir (om aktien faller snabbt eller om omsättningen är låg) att du antingen blir sittande med aktien trots S/L eller att du får ett betydligt lägre pris än tänkt dig.

En fundering är också att du tillåter en högre förlust (15%) än vinst (10%)? Det ställer högre krav på att du träffar rätt i dina affärer.

Om vi antar att du på 10 affärer gör vinst i 6. Så bör du långsiktigt gå plus om förhållandet vinst/förlust åtminstone är lika. Men om du tillåter större förluster än vinster måste du samtidigt göra fler vinst affärer...

Vad tror du för övrigt om Aahuskarlshamn?

Charlie sa...

Hej Erik!

Jag förstår problematiken med att ha en för låg triggerkurs, dvs att man kan bli sittande med aktier i en snabbt fallande kurs. Alternativet, dvs att ha en hög triggerkurs (t o m högre än säljordern) borde ju bli att man skickar in en säljorder innan nivån är nådd så att säga. Det känns lite väl desperat enligt mitt sett att se på det hela. Jag resonerade lite fram och tillbaka och kom fram till att det var lika bra att sätta triggerkursen till samma som säljkursen.

Enligt den information som finns hos aktiedirekt så skickas ordern när triggerkursen nås, vilket ju inte riktigt är samma sak som kursen som man vill sälja/köpa vid, eller?

Aarhurs Karlshamn är nog en bra aktie. Rapporten verkade vara bra. Jag har dock bara hört på omvägar och är inte insatt i aktien, men det känns inte omöjligt att företaget kan fortsätta att visa fina siffror. Jag vill dock poängtera att jag verkligen inte är insatt i företaget.

Nu skall jag kolla närmre på din blogg. Det lilla jag såg av den innan jag plitade ner detta svar verkade lovande.

Angående din fråga om mina asymmetriska riktkursintervall så tänkte jag att skriva ett separat inlägg om det.

mvh Charlie