03 februari 2008

Aktieobligation Sverige 802T

Jag fick nys om en aktieobligation, Sverige 802T, som SEB skall köra igång den 8 mars och som sträcker sig fyra år framåt. Insatsen är 11 000 SEK, omräkningsfaktorn är 1,25 (dvs om börsen går upp 1% går aktieobligationen upp 1,25% och vice versa) och man är garanterad att få tillbaka 10 000 SEK om fyra år om man håller kvar så länge.

Det första slutsatsen man kan dra av ett sådant erbjudande är att så snart man ligger på plus så finns det all anledning att avbryta aktieobligationen, dvs kamma hem pengarna, och investera i en ny aktieobligation. På så sätt flyttar man successivt upp lägsta-nivån.

Det värsta som kan hända är att börsen går riktigt dåligt så att man "låses fast" i sparformen. Man får förvisso avbryta, men då får man inte tillbaka de 10 000 SEK som man är lovad om man håller kvar hela perioden. Det blir förmodligen en psykologisk grej av det där, vilket gör att man håller kvar även om man inte litar på fondförvaltarnas förmåga. Det är alltid bra med hållhakar på missnöjda fondsparare :)

Anledningen till att bankerna erbjuder den här formen av sparande är naturligtvis för att de vill locka fler sparare till att spara i deras fonder. Det ger dem nämligen väldigt bra betalt via förvaltningsavgiften. För att kunna locka till sig sparare så erbjuder man "pengarna tillbaka" om det inte går så bra. Naturligtvis får man inte pengarna tillbaka när man vill utan efter en förbestämd tid, i detta fall 4 år, vilket ger banken möjlighet att tjäna pengar på förvaltningen även om den går dåligt samt, som grädde på moset, så gör inflationen så att en del av pengarna äts upp. Smart.

För att räkna ut hur mycket fonden måste gå back i snitt per år för att "pengarna tillbaka" skall vara intressant så använder man sig av nedanstående formel, där x är fondens utveckling per år i procent:


(1 + 1,25*x)^4 * 11 000 = 10 000

Om man löser ut x ur formeln så får man fram att fonden skall gå ungefär -1,9% för att man skall ha någon nytta av "pengarna tillbaka". Detta låter inte så farligt enligt mig. Det känns inte helt osannolikt att börsen skulle kunna gå ner så mycket, men mer osannolikt än sannolikt. Det är viktigt att komma ihåg att fonden återinvesterar aktieutdelningen, vilket är ungefär 2-3% per år.

När man tänker på de 10 000 SEK som man kan få om fyra år så är det viktigt att komma ihåg att 10 000 SEK idag är mer värt än 10 000 SEK om fyra år. Under dessa fyra år så kommer inflationen att äta upp en del av dessa pengar.

Jag tror inte att jag kommer att satsa pengar i någon aktieobligation, men jag är däremot inte helt främmande för sparformen under rådande marknadsläge. Principiellt vill jag dock ha vansinnigt bra villkor om jag skall låsa in mina pengar och det tycker jag inte att detta är.

Hur resonerar ni angående aktieobligationer?

mvh Charlie

5 kommentarer:

Cristoffer sa...

kortftta tycker jag att AIO är skräp. Likviditeten blirdålig då andrahandsvärdet är kassat så du lbir i stort sett fastlåst hela tiden ut.

Om det börjar med ett ordentligt börsfall blir produkten också kass då det kan blir svårt att hämta in ett fall.

Betänk ocks avgifterna dvs överkurs plus courtage.

nej AIO är inge för mig. Vill man ha säkre pengar skall man ha räntebärande och vill man söka avkastning skall man invester ai aktier, derivat motsv.

Anonym sa...

Du kan ju jämföra de villkoren med vad du får om du köper 4-åriga statsobligationer (räkna om till nollkupongare) och investerar räntan du skulle fått i ATM köpoptioner på OMXS30.

Anonym sa...

Det var ett illustrativt exempel. Jag ogillar starkt konstruktioner där man binder pengar på det där sättet som i aktieobligationer. Det är inte alls lockande för mig.

Charlie sa...

Cristoffer: Jag är beredd att hålla med om att aktieobligationer inte är något vidare.

Anonym: Jo, det skulle jag kunna göra, men jag är inte så haj på obligationer så jag passar. Bra idé annars.

Plupp: Jag gillar heller inte att binda pengar. Det skall, precis som jag skrev i inlägget, vara fruktansvärt bra villkor för att jag skall nappa på något sådant. Det är en till stor del en principfråga för mig.

Unknown sa...

En aktieindexobligation ska inte blandas ihop med en aktivt förvaltad fond. Det tas enbart ut ett köpcourtage, dvs ingen årlig förvaltningsavgift. Efter emmitering finns de att köpa och sälja på börsen.

Det är som namnet säger en underliggande obligation där du avstår (i de flesta fall) från den ränteavkastning du skulle fått i obligationen mot att det placeras i en optioner knutna till ett index.

Visst det går att sno ihop en egen sådan mot den svenska börsen, men vad skulle courtaget bli för en sån placering? Det intressanta är att köpa aktieindexobligationer mot t ex BRIC-marknaderna, som du inte kommer åt hemifrån Svedala.. Ja, eller andra marknader som du kanske tidigare placerat i genom fonder och nu enbart vill riskera din alternativkostnad, dvs räntan.

Självklart kan du inte jämföra en sådan här placering mot att du sätter din investering i aktier eller aktiefonder osv.. det är fortfarande en OBLIGATION!