21 januari 2008

Fynda eller i väg skynda

Det var en jobbig dag på börsen idag, ned hela 3,9%. Under dagen köpte jag Holmen för 196 SEK, vilket förhoppningsvis är ett bra köp. Kursen började på 202 SEK och slutade på 193 SEK. Jag är relativt nöjd även om jag hade kunnat vara ännu kallare så här i efterhand. Anledningen till att jag köpte var att jag tycker att Holmen borde vara ett relativt säkert köp med all sin skog. Tyvärr är jag dåligt informerad om hur stort innehavet är, men att det finns skogstillgångar i bolaget lockade mig. Jag erkänner att det var ett köp gjort på svaga grunder :)

Ett annat köp som trillade igenom var mitt -15%-köp, dvs ett köp som jag bestämde mig för att göra om börsen gick ned till -15% sedan årsskiftet, nämligen XACT BULL. Jag lyckades pricka in dagslägsta på 132 SEK, vilket alltid var något att glädjas åt denna mindre glada börsdag. Xact Bull slutade på 133,40 SEK, vilket gör att jag, hör och häpna, har en aktie som ligger på plus.

I nuläget ligger jag ungefär -11% sedan årsskiftet, vilket gör att jag faktiskt ligger före index. Tyvärr är det inte så mycket att vara stolt över i nuläget :)

En intressant iakttagelse är att Readsoft annonserade att de kammat hem en prestigeorder i USA. Det gjorde att aktien stod sig under dagens ras. Förhoppningsvis kommer Readsoft under 2008. Jag har stora förhoppningar. Tidigare under året har man även rapporterat om en order i Sydafrika. Den första för bolaget.

Nu hoppas jag verkligen att det vänder under morgondagen. I nuläget ligger jag ganska tungt i aktier, lite tyngre än vad jag hade tänkt mig.

"Börsras efter konjunkturor", dn.se

mvh Charlie

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skrev förut att du skulle ha en taktik/strategi för varje inköp du gjorde. Jag är lite nyfiken på vad du har för taktik med dina XACT? Jag gick själv in förra veckan, för övrigt.

Charlie sa...

Helt riktigt! Det är tur att jag har bloggen så att jag får stå upp för mina beslut :)

Anledningen till att jag köpte på mig XACT Bull var att jag tyckte att det saknades rim och reson i nedgången. Den kändes inte rimlig i förhållande till informationen som kommit ut. Det kändes som en panikreaktion. Naturligtvis ledde detta till att en wannabee-trader som jag blev lockad att tjäna lite på en eventuell rekyl.

Nu är jag inte lika tuff dock. Förmodligen kommer jag att sälja mina bull-aktier imorgon, i alla fall om det blir en rekyl. Om jag skulle kunna få 140 SEK så är jag nöjd, men det är möjligt att jag säljer billigare också eller att jag vågar vänta sitta ett par dagar på min bunt tjuraktier.

Jag känner mig osäker. Fortsätter raset är det ju inte kul att ha en hävstång på 1,5.

Vad är din taktik/strategi?

mvh Charlie

Anonym sa...

Hehe, jag köpte XACT Bear förra veckan. Planen är att behålla fram till rapporterna börjar trilla in och sen ta ett beslut efter de första. Jag tror att börsen kommer att gå ner fram till början på februari, och jag har ca 20% av mitt kapital i Bear, som motvikt mot nedgången i det långsiktiga sparandet. De 20% hade jag i likvida medel innan för att ha vid bra inköpsläge, men det har jag nu ändrat till att sitta på björnarna tills jag faktiskt tror att det vänt och sen använd björnpengarna till nya inköp då.