02 september 2007

Tankar om aktiemarknaden del 1

Jag har fått en del frågor om jag har någon strategi för mitt aktiehandlande. Det kan jag inte direkt påstå att jag har, men jag har en del idéer om hur jag tror att man kan tjäna pengar på aktiemarknaden. Om ni tycker att jag har fel eller på annat sätt har luckor i mitt resonemang så får ni gärna kommentera.

För att få saker och ting i ett sammhang så kan det vara en god idé att börja med en sorts bakgrund. Det var nämligen så att när jag för ett par år sedan började få upp ögonen för aktiemarknaden och sökte mer information så fick jag allehanda tips om hur jag kunde läsa årsredovisningar, prognosticera framtida vinster etc. Ganska omgående så tyckte jag att det var ganska tråkigt att analysera årsredovisningar, dels för att jag inte var så bra på det och dels för att jag var mer intresserad av kursrörelserna i sig. Förmodligen så spelade min utbildningsbakgrund in. Jag är nämligen inte utbildad företagsekonom, men har vid ganska många tillfällen analyserat data och framförallt skapat algoritmer för att analysera data. Det kändes alltså på många sätt roligare att försöka analysera kursrörelserna i sig än själva årsredovisningarna.

En annan anledning till att jag försökte mig på att analysera kursrörelserna istället för årsredovsningarna var att väldigt många andra analyserade årsredovisningarna, vilket gjorde att jag, som liten skutt, alltid skulle vara efter de som arbetade som analytiker på heltid. Naturligtvis kan man som liten skutt tjäna bra med pengar på fundamentalanalys. Det betvivlar jag inte en sekund. Det är alltid bra att veta vad man köper och fundamentalanalys handlar i grund och botten att kolla upp vad det är man köper. För att ta reda på vad jag köpte fick jag helt enkelt läsa andras fundamentalanalyser och försöka bilda mig en uppfattning utifrån dessa.

Ytterligare en anledning, som spelade ganska stor roll faktiskt, var att jag tyckte att det var betydligt mer spännande med korta affärer än med långsiktiga affärer. På så sätt var mitt hanldande med aktier mer att jämföra med poker eller något annat spel än med långsiktigt aktiesparande.

Jag tyckte alltså att det var kul att analysera kursdata, ville inte följa strömmen och tyckte att det var spännande med korta affärer. Detta stämmer helt och hållet, men det är inte riktigt hela sanningen. Jag blev nämligen ganska snabbt övertygad om att marknaden ofta överreagerade, särskilt på negativa nyheter.

Min hypotes till dessa överreationer vid presentation av negativa nyheter bygger på att risken i vissa bolag får ett för högt pris. Det är naturligt att man skruvar ner sina prognoser när en nyhet släpps. Det är likaså naturligt att det utöver detta sker ett fall som genereras av osökerhetsaspekten ("är detta första dåliga nyheten i en rad av dåliga nyheter?"). En tredje del som sänker priset är flockbeteendet ("Om alla andra säljer så skall nog också jag sälja.") En fjärde del som sänker priset är datorhandeln, tex stop-loss ("Aktien är på väg ner, sälj ogräset"). Det finns naturligtvis även många fall när fallet egentligen borde varit större, men det gör inte så mycket så länge de flesta fallen är överreaktioner.

Min strategi blev baserat på ovanstående idéer att ha en hel del liggande köpordrar i stora stabila bolag. Kom det en dålig nyhet så fanns det en möjlighet att jag skulle kunna suga upp en och annan godbit som i mitt tycke straffats orimligt hårt. För att inte råka ut för otrevligheter så fick jag på daglig basis kolla av ordrarna så att jag inte hade ordrar liggande i bolag som jag inte längre var intresserad av på grund av ny information. Detta tog ganska mycket tid och kändes ofta ganska tråkigt eftersom det sällan blev någon fångst.

Nästa steg var att optimera processen så att jag gjorde tillräckligt många affärer för att kunna täcka mina förlustaffärer. En viss andel förlustaffärer var nämligen bara bra. Om jag inte gjorde några förlustaffärer så berodde detta på att risknivån var för låg. jag var ute efter att hitta något sorts optimum så att jag i alla fall skulle kunna ta fram riktlinjer för hur jag skulle räkna när ja lade köp- respektive säljordrarna. Det är egentligen här jag står idag. Det har varit svårt att hitta en bra modell och jag har inte så mycket tid heller för närvarande, vilket har gjort att projektet ligger på is.

Just tidsaspekten har gjort att jag numer köper aktier på längre sikt. Jag är dessutom lite skakis för tillfället efter all turbulens, vilket gör att det känns lite riskabelt att ligga med en massa köpordrar. Jag är alltså långsiktig för tillfället, men jag kommer säkert att få ett ryck om ett tag :)

mvh Charlie

Inga kommentarer: