14 september 2007

XACT BEAR - en sammanställning

Jag har skrivit ganska mycket om XACT BEAR här på bloggen. För er som inte känner till XACT BEAR så är detta en börsnoterad fond som är konstruerad på ett sådant sätt att när OMX-index går ned 1% så går fonden upp 1,5%, och vice versa. Det vill säga en fond som man skall äga om man tror att börsen kommer att gå nedåt.
Under andra halvan av 2005 började jag tro att "superkonjunkturen" skulle börja vika. Det var, så här i efterhand, helt fel, men det var hursomhelst vad jag trodde då. Då mitt intresse för att göra affärer på något sätt ändå behövde stillas så började jag att handla med XACT BEAR-andelar (som jag antar är den korrekta benämningen).
Eftersom börsen fortsatte upp så var det ganska svårt att göra bra affärer, men trots allt så lyckades jag ibland att pricka in en och annan vinstaffär och i de flesta andra fall minimera förlusterna ganska väl. Detta ledde till att jag klarade av att gå ungefär +-0 även i tider då börsen gick upp. Tanken på att det förr eller senare skulle komma en börsnedgång fick mig att fortsätta att handla med XACT BEAR.
Efter den senaste börsturbulensen lyckades jag äntligen att göra lite bra affärer, vilket gör att jag nu ligger en del plus, inte mycket men ett par procent plus räknat från 2005. Det är som sagt inte mycket, men jag är ändå nöjd. Under dessa år har jag skaffat mig en bra strategi som bygger på att jag köper och säljer på många nivåer, dvs att jag fyller på med aktier om det går nedåt och att jag successivt säljer av om det går uppåt. Jag jobbar även med undre säljnivåer, dvs allt-verkar-gå-åt-pipan-så-jag-tar-och-säljer. Innan nedgången var jag mycket nära min undre gräns, dvs jag började mentalt att acceptera mitt nederlag och sälja av ett för mig stort antal aktier med förlust. Börsnedgången räddade mig dock och jag sålde till slut med bra vinst.
Nedan så kan ni följa mina affärer i XACT BEAR från slutet av 2005 till slutet av augusti 2007.
De gula trianglarna indikerar försäljning och de cerisa kvadraterna indikerar köp. Om ni inte tycker att antalet inköp och försäljningar överensstämmer så har ni helt rätt. I slutet av augusti 2007 hade jag en del aktier innestående och jag har dessutom handlat med olika många aktier vid de olika tillfällena.
En slutsats som man naturligtvis kan dra är att man inte tjänar så mycket på att handla i ett kort perspektiv. Jag har nämligen inte gjort några stora pengar på dessa affärer även om jag som sagt ligger på plus (även med courtage inräknat). En annan slutsats som man kan dra är att man med ett bra system och uthållighet kan tjäna pengar i ett kort perspektiv även om kursen utvecklar sig dåligt. Nu vet jag att den allmäna uppfattningen är att man inte tjänar pengar på att göra korta affärer. För min del gör det bara saken mer intressant. Jag köper gärna aktier av någon som har ägt aktier i 20 år och som inte bryr sig så noga om vilken kurs de säljer till, och säljer gärna dessa aktier några dagar senare till någon annan som skall äga dessa aktierna i 20 år och inte bryr sig så noga om vilken kurs han eller hon köper till.


2005: De första stapplande stegen

2006, kvartal 1, två vinstaffärer trots allt

2006, kvartal 2, en vinstaffär

2006, kvartal 3, fortsatt kämpigt

2006, kvartal 4, låg aktivitet

2007, kvartal 1, lite mer affärer


2007, kvartal 2, ganska låg aktivitet

2007, Q3, äntligen lite bra affärer
mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt rätt om alla andra är pessimister vilket de ofta är :)