25 september 2007

HiQ in och påfyllning Broström

Jag fortsätter att fylla på med aktier. Idag handlade jag HiQ för 38,60 SEK samt fyllde på med fler Broström för 68 SEK. I båda fallen handlar det om bolag med bra historisk direktavkastning. Enligt de siffror som jag har tittat på så har både en direktavkastning på runt 5%, vilket är bra. En annan nog så viktig anledning till att jag handlade aktierna är att jag tycker att båda bolagen verkar vara välskötta.

HiQ kommer nog att hänga med ett tag, men är inte ett av innehaven som jag funderar på att låta gå vidare till mina barnbarn. Om de sticker upp till 41-42 SEK utan någon egentlig ny information kommit fram så säljer jag av dem. Om inte så kommer jag förmoldigen att behålla dem fram till utdelningen och sedan kanske sälja dem ett par månader efter utdelningen. Det är planen idag, men den kan ändras snabbt.

Efter dagens påfyllning av Broström så sitter jag med lite väl många Broström-aktier. Det är klart att olja kommer att fortsätta skeppas runt i världen, men jag vill inte vara för beroende av Broström ändå. Om kursen tickar upp ett litet snäpp, säg runt 71 SEK, så säljer hälften, annars får jag väl dras med dem ett tag och hoppas på en jätteutdelning.

Readsoft har fortsatt svagt uppåt, vilket känns kul. Inköpskursen på 24,80 SEK är fortfarande en bra bit bort, men sedan en dryg månad tillbaka har kursen gått upp från runt 18 SEK till runt 20 SEK. Det är mellan tummen och pekfingret 10%. Det skulle kännas roligt om det annonserades ut någon jätteorder i Asien, men det kommer nog. Den numere långsiktige Charlie har tid att vänta :)

Ratos har trillat tillbaka en 4-5% sedan jag köpte på 190,50 SEK. Det är inte så bra och jag har naturligtvis börjat fundera på varför jag egentligen köpte Ratos. Nåja, det vänder väl. En annan mindre rolig kursutveckling är NIBEs kursutveckling. Den har fortsatt nedåt och man kan väl konstatera att marknadens dom var ganska hård. Det finns en hel del andra bolag med högt uppskruvade förväntningar. Det skall bli intressant att se om det kommer fram andra bolag som måste erkänna att de inte kommer att nå målen.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

En nyfiken undran: Hur gammal är du?

David

Charlie sa...

Senare delen av 70-talet.

mvh Charlie