15 juni 2007

HiQ

Jag gjorde mig av med mitt HiQ-innehav som jag antydde i ett tidigare inlägg. Tyvärr sålde jag lite för tidigt. Jag fick nämligen "bara" 39,10 SEK, vilket är mindre bra med tanke på att kursen idag slutade på 40,10 SEK.

På senare tid har uppköpet av Mobileyes varit drivande för kursen. Det verkar vara ett bra uppköp. Det enda som förvånade mig var att företaget, enligt pressreleasen, hade 60 anställda och en omsättning på 16 miljoner. Det låter lite för ett konsultbolag med 60 anställda.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag reagerade också på det här köpet. Även om man bara räknar de svenska konsulterna, "ett tiotal", så borde de definitivt dra in mer än 16 millar per år. Å andra sidan betalar man bara en halv mille i snitt per anställd, vilket även det är väldigt lågt. Hela affären känns konstig.

Charlie sa...

Det finns säkert en bra förklaring till det hela, men visst är det konstigt.

Jag läste förresten att HiQ spås bli en bra aktie framöver eftersom man tror att timpriserna på konsulterna kommer att öka och att HiQ kommer att kunna motivera höga arvoden. Det låter intressant. HiQ kommer jag att fortsätta följa.

En annan aktie som utvecklat sig jag tidigare följt och ägt är Prevas. Tyvärr, likt många gånger förr, var jag för het på gröten och sålde alldeles för tidigt. Senast som jag kollade stod kursen ungefär runt 37-38 SEK, vilket är betydligt bättre än 32 SEK som den stod i för inte så länge sedan.

mvh Anders