28 maj 2007

Tre tips

Jag läser för närvarande en bok som heter Tradingguiden av Jonas Bernhardsson. Det är en helt OK bok som, något förenklat, handlar om finansmarknaden. Vissa delar är underhållande och nyttiga att läsa medan andra delar behandlas väldigt summariskt. För den ekonomiintresserade så är det trevlig kvällsläsning, men som lärobok är den inte att rekommendera. (Jag är medveten om att jag är ganska hård med tanke på att boken inte har för avsikt att vara en lärobok, men jag gör det enbart för att få fram mina åsikter om boken.)

Hur som helst, i slutet av boken så står tre gyllene råd. Många har säkert hört dem innan, men likväl här kommer dem:

1. Sälj dina förlorare!

2. Håll fast vid dina vinnare!

3. Om du är osäker - sälj!

Jag tror att råd nr 1 är det råd som är absolut svårast att följa. Det brukar inte anses vara en god egenskap att ge upp, men vad gäller aktier, och även i en del andra sammanhang, är det bättre att ge upp, dvs sälja, om man tidigt känner att det barkar åt fel håll. Det finns ett klokt ordspråk som säger - "det är aldrig för sent att ge upp".

För att förbättra sina odds att följa råd nr 1 så tror jag att man skall sätta upp undre gränser för när man tycker att det är dags att sälja. I mitt fall brukar jag ha -15% som gräns, i vissa fall om jag sitter med många aktier så har -10% som gräns. Om man sitter på många aktier kan det även vara en god idé att successivt sälja av sina aktier om det börjar gå nedåt.

Om man inte vill bevaka sina aktier med korta intervall så kan man istället använda sig av stop-loss, dvs en funktion som säljer aktierna om man kommer under en på förhand bestämd kurs. De flesta nätmäklare erbjuder denna tjänst. Min erfarenhet är dock att man inte skall sätta gränsen för snävt. Om man gör det slutar det lätt med att man av misstag säljer sina aktier i en tillfällig dipp. Av denna anledning använder jag mig inte av stop-loss, även om jag vid ett par tillfällen önskat att jag gjort det :)

Vad gäller råd nr 2 och nr 3 så går dessa, i min mening, ofta in i varandra. Jag har många gånger sålt för tidigt. Anledningen till att jag sålt har varit att jag har analyserat aktien och tyckt att den varit köpvärd till ett visst aktuellt pris. När sedan aktien gått upp utan någon direkt anledning, i alla fall ingen som jag är medveten om, så har jag börjat fundera på om aktien verkligen är köpvärd till detta nya höga pris. Jag har med andra ord blivit osäker och sålt.

Naturligtvis är det inte bra att göra analyser som man börjar ifrågasätta efter att aktien gått upp 5%, men så har det i många fall varit för mig. Jag har egentligen tyckt att allt varit dyrt ett längre tag, men när jag väl kommit till skott och köpt någonting så har jag ganska snabbt dragit mig ur.

Hur resonerar ni vad gäller dessa tre råd? Kommentera gärna.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan inte tipsa om någon bra bok för en nybörjare? Det vore uppskattat!

Mvh Kristian

Charlie sa...

Hej Kristian!
Jag kan inte komma på något bra boktips direkt, men tradingguiden är en ganska bra bok faktiskt. De delar av boken som jag tycker är lite för summariska är ett kapitel som heter företagsekonomi och ett annat som heter nationalekonomi. Om du är intresserad av att lära dig lite mer om nationalekonomi, vilket absolut inte är dumt om man vill bli duktig på aktieaffärer så har Klas Eklund skrivit en bok som heter Vår ekonomi (lite osäker) som är ganska bra.

Ett annat tips är att gå med i Aktiespararna. De brukar anordna kurser och har säkert även böcker som de säljer.

Många tidningar, typ affärsvärlden, Veckans affärer, har även ibland aktieskolor. På biblioteket kan du säkert hitta gamla nummer som innehåller någon aktieskola.

Hoppas att det gav dig lite hjälp.

mvh Charlie

Anonym sa...

Jag tycker både ettan och tvåan är bra råd, men jag har svårt att följa dom... Jag blir dock bättre och bättre på det!

Tidigare har jag haft väldigt svårt att sälja utan vinst, itutad att aktier alltid går upp på sikt. Se på Switchcore som jag berättade om t.ex.! Jag har också haft väldigt svårt att behålla vinnare och gärna säkrat en vinst allt för tidigt. Sålde t.ex. RNB strax efter inköp förra året när den gått från runt 40 till runt 50 på ganska kort tid. Var på väg att säkra HQ redan här om dagen men kom på mig själv och lät bli!

Det tredje tipset är jag lite mer osäker på, det är kanske det som gjort med mig som med dig att tvåan inte riktigt efterlevs. Sen är det också en definitionsfråga av vad som menas med osäker.

Anonym sa...

Jag ska kolla upp aktiespararna. Sen tar vi och införskaffar tradingguiden och ser ifall vi kan hitta Klas's bok.

Man tackar så mycket för tipsen!

Mvh Kristian

Charlie sa...

Jag tror att man hade tjänat på någon modell som man kan följa. Nyckeln är som jag ser det disciplin, och det är mycket lättare att ha disciplin om man har bra uppsatta regler som man skall följa. Jag har funderat en del på lite olika modeller/hypoteser som jag är sugen på att prova. Återkommer med blogginlägg om dessa så snart jag funderat klart :)

Grattis till alla besökare förresten. Din blogg har ju blivit värsta magneten, men det är helt klart välförtjänt med tanke på att du har både hög kvalité och hög kvantitet.

Charlie sa...

Hej Kristian!

Kul att du gillade tipsen. Hör gärna av dig om du hittar någon bok som du kan rekommendera.

Anders sa...

Hej Charlie,
De tre tipsen ar nog i grunden riktigt bra. Salj dina forlorare kan man dock tolka pa tva satt. I) Salj aktier som har haft negativ utveckling. II) En forlorare kan ju vara en aktie vars karnverksamhet har en dalig framtid. Jag kopte for valdigt lange sedan Nokia for 800kr. Aktien halverades (400kr) medans bolaget vaxte sa det knakade. Jag kopte till dubbelt sa manga aktier. Akten halverades igen (200) och jag kopet aterigen dubbelt sa manga aktier. Fortfarande vaxte Nokia enormt med bra resultat. Vid 180 vande aktien och gick spikrakt uppat. Jag salde vid 800 kr och hade da en snittkurs om cirka 350kr. Resultatet blev valdigt bra trots att aktien var en "forlorare". Har man aktier i langsiktigt bra foretag kan man utnyttja en nedgang till att snitta ner kursen.

Charlie sa...

Jag håller helt med dig, Anders. Jag brukar ofta försöka att köpa respektive sälja av delar av mina innehav, t ex mina XACT Bear-andelar, för att på så sätt kunna dra nytta av de korta förändringarna på marknaden.