14 maj 2007

Switchcore

Det känns inte helt bra att ett utvecklingsföretag som Switchcore i Lund tvingas meddela att de lägger ner stora delar eller hela utvecklingen. Marknaden reagerade heller inte speciellt glatt, ungefär ned 50%.

Lyckligtvis har jag inga aktier i Switchcore, men likväl så fick jag mig en tankeställare när jag läste om raset. Jag kommer att vara försiktig framöver med att köpa aktier i utvecklingsföretag som inte tjänar pengar. Förra årets storförlust i Anoto skall inte beöva upprepas.

Jag kommer att hålla kvar vid min strategi att köpa aktier med hög direktavkastning och med en historik av goda år bakom sig. Tyvärr kommer jag nog inte att bli så rik på det, men just nu så känns bolag som Skanska, SHB etc mer intressanta än utvecklingsintensiva teknikföretag.

Är det någon som vet mer om det för näravarande turbulenta Switchcore?

"Switchcore nära likvidation - aktien störtdök", DN, 14 maj

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte mina första SCOR i januari 2000, höll fast vid dom ner i avgrunden och deltog i alla nyemissioner på vägen... Onödigt att säga kanske, men det blev en rejäl förlust när jag sålde i slutet av förra året. Den sista nyemissionen var jag mest med på för att det handlade om så lite pengar efter alla år av nedgång och såg det mer som en lottsedel då.

För att kompensera dom vinster som jag realiserade för att använda till kontantinsatsen på huset så sålde jag till slut mina SCOR för 25 öre styck strax innan årsskiftet. För mina då 7200 aktier med ett anskaffningsvärde på 30.440 kronor fick jag efter courtage 1.720 spänn... Skönt att läropengen iaf gick att använda som skattelättnad!

Charlie sa...

Jag har också gjort liknande affärer. Min förmodligen sämsta aktieaffär är Time Space Radio. Vi var ett gäng som satte igång en aktieklubb runt millenieskiftet och då bland annat köpte Time Space Radio.

Tiden gick och det gick allt sämre. Till slut gick det så dåligt att vi slutade prata om det helt. Om jag inte minns helt fel så sålde till slut Time Space Radio sin börsplats eller något liknande.

Förresten, tur i oturen att du redan har sålt med tanke på dagens händelse.

mvh Charlie

Anonym sa...

Ja, nu har den ju halverats ytterligare en gång från när jag sålde... Verkligen en bedrövelsens aktie!

Skönt för övrigt att se hur resten av börsen vände upp nyss. Tristare att titta på marknadsräntorna...