02 maj 2007

Reflektioner efter årets deklaration

Jag deklarerade igår. Med andra ord var jag som vanligt ute i sista minuten, men jag var inte ensam, läs DN:s artikel "Många deklarerar i sista stund". Lyckligtvis var 2006 års deklaration förhållandevis enkel för min del. Det enda lilla problemet som uppstod var att reda ut hur jag skulle redovisa mitt köp av "gamla" Securitas och min försäljning av "nya" Securitas, Securitas Direct och Securitas Systems. "Gamla" Securitas delades nämligen upp i tre bolag, "nya" Securitas, Securitas Direkt och Securitas Systems. När jag väl hittade www.skatteverket.se/aktiehistorik så löste sig det hela ganska snabbt.

Under 2006 genomförde jag totalt 42 aktie-/fondförsäljningar, 39 av dessa var med vinst. Med tanke på att börsen gick upp med ungefär 30% så är det egentligen inte så anmärkningsvärt, men jag är hur som helst nöjd. Vad som är något mer anmärkningsvärt är att jag genomförde totalt 8 försäljningar av XACT BEAR, den börsnoterade fonden som går upp när börsen går ned och vice versa, läs mer på www.xact.se, och av dessa var 7 vinstaffärer. Det var förvisso inga större vinstaffärer men med tanke på att XACT BEAR gick -28,5% under 2006 så är jag ändå ganska nöjd.

Jag spelade tyvärr ganska defensivt under hela året, varför tyvärr inga aktier tilläts sticka iväg upp ordentligt. Istället såldes många innehav för snabbt. Jag gjorde dock 6 fina ABB-affärer, varav 2 var på runt 10%. Trelleborg, Skanska, Nokia och Intrum Justitia handlades också ganska flitigt med vinster mellan 1 och 10%.

Förlustaffärerna gjordes i Anoto, en måttlig fölust på runt -3% och en svidande förlust på runt -35%. Jag gjorde även tre vinstaffärer i Anoto, men totalt sett så täckte de inte förlusterna. Anledningen till att det blev som det blev var att jag handlade ganska kortsiktigt i Anoto - köpte och sålde efter +5%. Efter att ha kört så ett tag så small det till och innan jag visste ordet av så satt jag med Svarte-Petter. No good. Lesson learned.

Det som känns lite surt är att om jag hade behållit de aktierna som jag trodde på under 2006, men som jag av olika anledningar (förestående lägenhetsköp och återkommande oroskänningar efter alla hurra-rop och positiva börsprognoser) valde att handla kortsiktigt med, hade varit värda så mycket mer om jag hade haft kvar dem idag. Speciellt surt känns det dock inte. Det är spelets tjusning.

Jag har förresten hittat två för mig nya ekonomibloggar som jag läser med stort intresse. Det är dels Diversifierad som handlar om ekonomi i stort och en mer aktieinriktad blogg som heter Anders aktietips. Jag kan rekommendera båda. Anders har dessutom lämnat ett par intressanta kommentarer på två inlägg som jag skrev för ett tag sedan, Wifi eller 4G och Skog - framtidens bränsle. Dessa kommentarer rekommenderas för den intresserade.

mvh Charlie

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Charlie! Tackar för tipset. Funkar det bra med sånna där börsnoterade fonder? Jag lurar lite på att lägga om lite av mitt långsiktiga sparande till den nya Xact F Sweden som jag tycker känns väldigt intressant.

Charlie sa...

Hej!
Det är nog inte dumt alls. Jag blir lite nyfiken på hur fundamenta-analysen går till egentligen, för den borde väl kunna göras på lite olika sätt?

Jag har tidigare funderat på att månadsspara i någon indexfond och det är möjligt att jag väljer XACT F Sweden.

mvh Charlie

Anders sa...

Hej Charlie,
Tack for kommentarerna. Jag ar imponerad av din aktivitet pa aktiemarknaden med snabba avslut. Jag ar nastan klar med deklarationen (lite sent som vanligt...) och har endast tva avslut vilket var Norsk Hydro samt Yara International. Yara Intl fick jag "gratis" nar det avknoppades fran Norsk Hydro. De flesta av mina aktier har jag haft 3-6 ar. Borsen har gatt upp ruskigt under denna tiden. De flesta aktier har atminstone fordubblats och nagra fa har gatt upp i 300% eller mer. Langsiktigt bor nog inte aktierna stiga mera an deras forsaljnings eller vinstokning. Det ar ju trevligt nar aktierna gar upp men problemet ar att man inte vill salja en aktie som gatt upp bra om man inte har ngn forlust att kvitto den mot. Man borde ha ett system dar skatten gar ner ju langre man ager en aktie, kanske fran 30% ner till 10%?

Jag gor affarer via internet och en depa hos SEB och det fungerar bra tycker jag. Dock har jag ibland onskat att man via SEB ocksa kommer at Toronto eller Australienska borsen om man vill kopa gruvforetag. Jag vet att man bara behover lyfta luren sa ar det fixat men det blir anda inte av.

Det verkar som om du ar betydligt mera aktiv i dina innehav. Ar du direktuppkopplad pa nagot satt eller koper du ocksa via din bank?

Charlie sa...

Hej Anders!

Förra året bestämde jag mig för att vara mer aktiv. Anledningen var främst att jag kände mig osäker på om börsen skulle fortsätta upp och en annan anledning var att jag ville undersöka om det kunde löna sig att handla kortsiktigt.

Min strategi var ganska enkel. Jag köpte stabila företag på "dippar" och sålde dem när de gått upp ca 10%. Om volatiliteten var lägre (eller om jag kände mig ovanligt skakis) så sålde jag ibland runt 5%. Nedåt hade jag en gräns på -10%, i vissa fall så snävt som -5%.

Anledningen till att jag missade denna gräns i min jätteförlust i Anoto beror på att jag inte använder mig av stop-loss. Risken med stop-loss är ju att man säljer på dagslägsta under en tillfällig svacka.

Starategin tog ganska mycket tid i anspråk utan att det för den skull blev så mycket pengar (jag var nämligen tvungen att ha en ganska stor bankrulle så att jag kunde ligga inne med en hel del köpordrar), så detta år har aktiviteten varit lägre. Jag kommer troligtvis att fortsätta att spekulera i XACT BEAR och det är mycket möjligt att jag köper ABB (som du tipsade om) om det blir en svacka framöver, men generellt så är jag lite försiktig för tillfället.

mvh Charlie