15 maj 2007

HM imponerar

Ända sedan jag började att titta på aktier runt millenieskiftet så har jag tyckt att HM har varit för dyra och under i princip hela tiden så har företaget fortsatt att imponera. Idag leverererades nyheten om att april månads försäljning steg med 21% jämfärt med i fjol. Det är imponerade, oavsett väderlek och konjunkturläge.

En stor del i HMs framgång tror jag handlar om deras varumärkesbyggande. Priserna är snarare låga än höga samtidigt som HM genom åren lockar till sig storheter som Madonna, Stella McCartney etc, ibland som designers, ibland som reklampelare och inte alltför sällan som både och. Detta har gjort att de kan hålla avståendet till konkurrenter som t.ex. Zara.

En annan sak som imponerar med HM är att deras kollektioner relativt sällan slår fel, i alla fall i mitt tycke. Sannolikheten för att en kollektion helt skall slå fel finns där annars, kanske inte som ett jättehot eftersom sortimentet är ganska brett, men effekterna av en designsatsning som slår fel skulle kunna få effekter på HM som helhet. Det är säkerligen HMs ledning medvetna om, ändå vågar man. Det gillar jag.

Är jag för onyanserad? Är det något skelett som jag har glömt att dra fram ur garderoben? Det enda skelettet som jag kan komma på är modellen som knarkade och som jag glömt namnet på. Den historien tyckte jag dock HM skötte ganska snyggt. Kommentera gärna.

mvh Charlie

"HM:s försäljning upp 21%", DN.se, 15 maj

6 kommentarer:

Anonym sa...

Innebär det här inlägget att du själv nu tillsist har investerat i HM?

Charlie sa...

Nej, det har jag inte gjort faktiskt. Jag fortsätter på inslagen bana, dvs imponeras på håll samtidigt som jag tror att toppen är nådd :)

Skämt åsido så tror jag mycket väl att HM kan vara en bra aktie, men jag tror att det finns mer intressanta aktier att ha i sin portfölj för tillfället.

Jag har de senaste dagarna funderat på att satsa på SCA, bl a efter Anders (a-aktietips.blogspot.com) tipsat mig om aktien, men även Investor och på senare tid Skanska har varit med i tankarna.

Generellt så måste jag säga att jag tycker att det äs svårt att hitta intressanta aktier för tillfället. Jag går med en obehagskänsla att det skall börja dala nedåt, vilket gör att jag bl a köpt på mig några XACT bear.

mvh Charlie

Anders sa...

Hej Charlie,
Jag håller med att man imponeras av H&M. Dels för att man lyckas hålla uppe expansionstakten vilket blir tuffare och tuffare just större man blir. Dels för att man lyckats ändra profil från ett tydligt lågkvalité märke till ett betydligt mera modeinriktat trendmärke inte minst tack vare kändisar som affischnamn. Syftigt är nog att kunna höja priserna under “varumärkesresan“ och öka marginalerna.

H&M aktie har ett högt P/E tal, ca 32. Samtidigt är det ett tillväxtföretag som kanske kan växa i 10-15 år till. Man har bara skrapat på ytan i USA, Asien är i princip orörd och detsamma gäller Japan, Mellanöstern och Sydamerika. Och man har lanserat ett nytt koncept i en högre prisklass, Collection Of Style (COS) vilket kan flippa eller floppa. Konkurransen är nog tuff. Samtidigt har man byggt upp en suverän logistik från fabrik, lager till butik och bra känsla för mode så oddsen är ganska bra vilket också “testbutiken“ i London bekräftar.

Jag drar paralleller till Astra som var i nästan samma situation för en sådär 15 år sedan. Magsårsmedlet Losec ökade enormt år efter år och nya länder erövrades i snabb takt. Hela tiden såg P/E talet ansträngt ut. I några år var Losec världen mest sålda läkemedel och i takt med att tillväxten planades ut så stod aktien och stampade och till slut var Astra inte längre tillväxtvärderat. Sedan kom ju sammanslagningen med brittiska Zeneca och nu tampas bolaget med att tunga patent går ut och det innebär att billiga kopior kommer att ta marknadsandel samt tvinga AZ att sänka priserna och därmed marginalerna. I dagsläget värderas AZ till P/E 13 vilket är billigt för ett läkemedelsbolag men marknaden är orolig för försäljning och marginal.

Tillbaka till H&M. Zara ingår i spanska textilkedjan Inditex gruppen där Zara är det största bolaget. Zara är mer än dubbelt så stora som H&M och etablerar nya butiker i ett mera aggresivt tempo. Till exempel har alla stora shoppingcenter i Kuala Lumpur har en Zara butik. H&M har en fortsatt stor potential.

Det var Kate Moss som tappade sitt kontrakt med H&M efter knarkskandalen och jag vill också minnas att det sköttes bra av H&M.

Anders sa...

Hej igen Charlie,
Jag har sett att du och Diversifierad (vars blog jag också läser frekvent) har talat en del om XACT bear. Vad är det? Fond eller annat instrument? Har den en funktion som gör att den går upp vid nedgång på börsen? Har själv funderat på att kanske köpa någon säljoption med lång löptid som “försäkring“.

Charlie sa...

Hej Anders!
Väldigt intressanta synpunkter - jag har läst dina kommentarer med stort intresse. Det är inte omöjligt att jag köper på mig några HM-aktier faktiskt. Jag har redan bestämt mig för att köpa på mig SCA om det kommer en liten nedgång.

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej igen!

XACT Bear är en börsnoterad fond som förvaltas av XACT (www.xact.se), ett dotterbolag till Handelsbanken. Om OMX går upp 1% så skall XACT Bear gå -1,5%, och vice versa när börsen går ned. Man skall alltså ha XACT Bear när man tror att börsen går ned. Anledningen till att fonden heter Bear är att björnen slår nedåt.

XACT Bears antagonist heter XACT Bull (Tjuren stångar uppåt).

mvh Charlie