03 september 2022

Scandic Hotels: RevPAR augusti

RevPAR-siffrorna för augusti kom in riktigt bra. Sannolikt kommer septembersiffrorna även dem att vara helt OK. Det är en hel del evenemang inbokade och jag tror att reseefterfrågan kommer att hålla i sig ganska bra. Många som har suttit och jobbat på olika håll utan att träffas kommer eller har redan träffats nu efter att reserestriktionerna hävdes.

Min gissning är att Scandics Q3 kommer att vara riktigt bra och det känns inte omöjligt att man kommer att gå ut i förtid och flagga för att intäkter och vinst kommer att vara högre än förväntningarna. Det återstår att se, men jag håller det inte för otroligt.

Affärsvärlden har analyserat Scandic och landat i en neutral rekommendation. Jag har inte läst analysen, men om jag förstår saken rätt så tycker man att det ser bra ut för stunden, men att det kommer att bli tuffare framöver. Det kommer sannolikt att bli tuffare framöver, men jag tror att andra hotellkedjor kommer att drabbas hårdare och jag tror att både affärsresandet och nöjesresandet kommer att hålla i sig ganska bra. Om det skulle komma ytterligare en allvarlig Corona-våg så skulle det så klart kunna ändra saker och ting ganska radikalt, dock tror jag att sannolikheten för det är låg.

Överlag så tycker jag att det ser bra ut och jag tror att blankningen kommer att gå ner framöver. Min hypotes är, som jag skrivit tidigare, att den höga blankningen är kopplad till konvertibellånen. Om kursen klättrar ganska mycket över lösenpriset kanske en och annan konvertiltagare väljer att avstå blankningen, eventuellt. Det är möjligt att jag tänker fel kring detta, men det hur som helst så som jag tänker.

Det ska bli intressant att se Q3-rapporten. Jag är hoppfull.

RevPar-sffrrona augusti från Benchmarking Alliance (www.benchmarkingalliance.com):



Inga kommentarer: