22 september 2022

Byggmax: Köpknappen avdammad

Sent idag så passade jag på att öka i Byggmax. Om man tittar på siffrorna som presenterades i samband med Q2-rapporten så ser man följande:



Det är sannolikt så att Byggmax kommer att drabbas av de sämre tiderna och man kan tycka att det verkar rimligt att Byggmax följer BHG nedåt, men jag ser det inte riktigt på samma sätt.

Om man tittar på eget kapital per aktie så låg det i samband med Q2-rapporten på drygt 37 SEK, dvs ungefär samma nivå som dagens kurs. Det är ingen garanti att köpa aktier till eget kapital är en bra affär, men jag tycker att det ger en fingervisning om att det är ett pressat läge och att tuffa tider är inprisat.

Vad gäller vinsten per aktie efter första halvåret så ligger den på 2,72 SEK, ganska ordentligt ner från från 2021 (då vinsten låg på 5,53 SEK). Även om vinsten pekar nedåt så är vinsten sett till dagens kurs på cirka 38 SEK inte så dåligt, enligt mitt sätt att se. Jag tror att vinsten för helåret bör hamna över 4 SEK och det känns inte otänkbart att den kan leta sig upp eller t o m över 5 SEK. Jag tycker att det ger ganska bra förutsättningar.

Anledningen till att Byggmax handlas på så låga nivåer (vilket jag tror att det är) beror sannolikt på att många räknar med att hushållens konsumtionsutrymme kommer att  minska rejält och att det kommer att slå mot Byggmax. Allt talar för att hushållen kommer att få det tuffare framöver, kanske under de kommande två-tre åren, eventuellt längre, men jag tror inte att Byggmax kommer att vara den stora förloraren. För det första så tror jag att Byggmax försäljning till stor del är behovsstyrd och inte nöjesstyrd, dvs "must have" och inte "nice to have". Man kan så klart ha olika definitioner och syn på vad som är vad, men oavsett var man drar gränserna så tror jag att en ganska stor del hamnar i "must haves". Till exempel, ett staket som faller samman för att det är ruttet kommer sannolikt att bytas ut. Det kanske skjuts upp en tid, men förr eller senare så vill man ha en gräns mellan sin tomt och grannens tomt. I en del fall så kommer det sannolikt att göras köp, t ex värmeväxlare, för att minska energiförbrukning, vilket kommer att tala för Byggmax. En annan drivande faktor för Byggmax är att fler kommer att göra jobbet själv för att spara pengar. En effekt av att DIY-segmentet ökar är att fler sannolikt kommer att hitta till Byggmax, som framförallt är stora inom DIY. Det känns heller inte orimligt att det kommer att ske en downtrading, dvs att fler kommer att leta efter lägre priser, vilket kommer att gynna Byggmax.

Överlag så tycker jag att det var ett läge att öka. Det ska bli intressant att se om det kommer att fortsätta ned. Det känns inte helt otänkbart, men det är OK. Jag antar att Byggmax kommer att leta sig upp eller t o m över 50 SEK under 2023, inräknat utdelning.

Det är möjligt att jag även ökar i XXL och Careium. Vi får se.  

Inga kommentarer: