07 september 2022

Scandic Hotels: Bara riktkurssänkning som skickar ner kursen?

Eiendomsspar som äger aktier i Pandox, som äger hotellfastigheter som bl a Scandic Hotels hyr, har ökat i Scandic Hotels och äger nu runt 2.5%. Jag har svårt att se att det har någon större betydelse egentligen och jag tror att det är som Eiendomsspar säger att det handlar om en finansiell placering. Det är möjligt att det är fel och det är möjligt att det är en nackdel att ett fastighetsbolag, som Scandic Hotels är beroende av, ökar sitt ägande i bolaget, eventuellt. Det skulle kunna göra det mindre intressant kanske för andra fastighetsbolag att göra affärer med Scandic Hotels. Å andra sidan så skulle man kunna hävda att det är positivt att ett företag som Eiendomsspar, som måste anses ha branschkunskap, väljer att köpa aktier i Scandic Hotels. Om det skulle kunna leda till en större affär på sikt så skulle det t o m kanske kunna elda på kursen. Jag tror som sagt inte att man skall dra för stora slutsatser, men om något så tycker jag att man ska se det som positivt.

Förutom att Eiendomsspar har köpt fler aktier så kom även Deutsche Bank med en riktkurssänkning, från 45,90 till 39,10 SEK. Det är möjligt att det är anledningen till att kursen stack ner med knappt 7% idag. Efter snytingen så ligger kursen på drygt 34 SEK. Det kan mycket väl vara någonting annat som ligger bakom nedgången. Det känns ganska rimligt faktiskt att det är någonting annat som ligger bakom. På många sätt är jag faktiskt lite överraskad att kursen tagit så mycket stryk. Augusti kom in som en riktigt bra månad och jag tror faktiskt att september kommer att vara OK även den, elpriser och inflation till trots.

Scandic Hotels är ett stort innehav för mig så även om jag tycker att det ser aptitligt ut så kommer jag nog inte att öka. Om jag skulle öka i något av mina större innehav så ligger XXL närmre.  

Inga kommentarer: