01 september 2020

Scandic Hotels: Kommer det att komma insiderköp?

 Den 3 november kommer Q3-rapporten och den 2 oktober börjar den tysta perioden, dvs den period dÃ¥ insynspersoner inte fÃ¥r köpa aktier. Det var ett tag sedan som det aviserades nÃ¥got insynsköp (eller insynsförsäljning). Ledningen har varit och pratar och sagt att det kommer att ta tid innan vi är tillbaka till "normalläge". Flera Ã¥r har nämnts om jag inte har fel information. Det talar naturligtvis mot att det kommer att komma insynsköp, men samtidigt sÃ¥ har kursen kommer ner en ganska bra bit (och ja, jag är medveten om nyemissionen). Om det stämmer att det värsta är förbi och om det stämmer att bokningsläget förbättras frÃ¥n dag till dag sÃ¥ borde det resultera i insynsköp. Det kan sÃ¥ klart vara sÃ¥ att det finns andra anledningar som gör att man inte vill köpa (redan äger en massa aktier, funderar pÃ¥ att lämna bolaget mm), men eftersom det finns mÃ¥nga insynspersoner sÃ¥ känns det inte osannolikt att nÃ¥gon skulle trycka pÃ¥ köpknappen.

En annan sak som kan göra att många i ledningen inte köper är om det finns ett pågående optionsprogram eller om det finns ett kommande. Det har jag dåligt koll på, men om det finns så skulle jag säga att det minskar sannolikheten för insynsköp.

Om det skulle komma ett insynsköp innan den 2 oktober så tror jag att det skulle kunna vara triggern som får kursen att lyfta. Jag kan inte TA, men jag antar att man skulle kunna säga att det finns ett stöd kring nuvarande nivåer, vilket kanske skulle kunna få en och annan som följer TA att hänga på om det blir ett ryck uppåt. Det är även möjligt att det blir en short squeeze för en del av blankarna om det skulle bli ett insynsköp. Det skulle med andra ord kunna komma en reaktion uppåt.

Jag tycker att rapporteringen om Covid-19 har varit bristfällig i media. Det är självklart upp till var och en att källkritiskt läsa och det är fint att många engagerar sig, men tyvärr tror jag att vi har sett att kommunikation inte blir bättre bara för att alla får en megafon. Tyvärr upplever jag också att det bildas läger där vissa vill på alla sätt visa hur hänsynstagande man är medan andra helt sonika skiter i allt och tycker att det hela är kraftigt överdrivet. Några få är lagom oroade också. Om man tittar på nuvarande statistik (lånad från www.covid19.se idag) så ser man följande:

Man skulle kunna säga att det är för tidigt att ropa och hej och att det kan komma en andra våg. Det stämmer kanske, men det kan också vara så att det inte blir en andra våg. Jag har väldigt svårt att se att det finns fog att tro att det kommer en andra våg faktiskt. Om det är någon som sitter på bra information och kunskap så lägg gärna en kommentar.

Jag tror att det kommer att bli allt svårare att motivera beslut att hålla olika kulturinrättningar inställda, att uppmana folk att sitta hemma och jobba, att säga att man bara ska resa om man verkligen måste osv. Att hålla samhället nere, även om det inte är en total nedstängning, tycker jag blir alltmer svårmotiverat. Det är möjligt att jag har fel, men det är vad jag tror.


Inga kommentarer: