09 september 2020

Scandic Hotels: Pressrelease om beläggningen och Börspodden gillar inte

Idag så kom det lite information från bolaget kring bokningsläget under Q3. Man tror att man kommer att landa på en beläggningsgrad på 35%. Juli var upp strax över 40% och augusti var runt 35%. Med lite enkel matematik så kommer september att vara en månad runt 30% beläggning om bolagets förväntningar slår in. Det är inte helt bra att beläggningsgraden minskar. Min förhoppning var och faktiskt fortfarande är att de starka siffrorna från sommaren skulle hålla i sig även efter semestrarna, men så verkar det inte vara, tyvärr.

Förutom beläggningsgrad så nämns även i pressmeddelandet att man kommer (eller kanske "räknar med") att få stöd på ca 300 MSEK under Q3. Sannolikt så väljer man att vara öppen med beläggning delvis beroende på att man på olika sätt är involverade i diverse stödprogram. Om jag inte tänker fel så skulle det kunna finnas en risk att offentlighetsprincipen annars hade kunnat ställa till det för bolaget. Om det betalas ut statligt stöd så kommer handlingarna kopplat till det att vara offentliga och om information som kan vara kurspåverkande blir känd på omvägar så skulle det kunna vara i strid med börsreglerna som säger att bolaget skall vara öppen med sådan information. Jag kanske har fel, men jag tror att de statliga stödprogrammen är en anledning till att man väljer att gå ut med detta pressmeddelande. Om det är någon som vet bättre så får ni gärna kommentera.

Börspodden är dock inte imponerade av Scandic. Man verkar inte ha höga tankar om Stena-familjen och man tror att Scandic kan bli en härva, om jag förstått rätt. Det kan så klart vara helt riktigt och det får så klart framtiden utvisa, men jag tyckte inte att man kom fram med några direkta argument. Det verkar vara en uppfattning bland många att det kommer att vara en successiv återhämtning och att det kommer att ta tid för Scandics beläggning att hämta sig. Det kan så klart vara helt riktigt, men jag tror att när väl restriktionerna hävs så kommer det att snabbt ändra på hur företag ser på affärsresande och jag tror att de flesta som har viktiga kunder som man inte träffat på ett halvår kommer att vara ganska snabba med att sätta upp möte när det anses socialt accepterat. Det är nämligen så jag ser situationen just nu. Det är för mig ganska klart att sjukvården inte går på knäna (alltså, inte mer än vanligt), att dödligheten i Sverige inte sticker ut som onormal längre och att de åtgärder som man nu har är för säkerhets skull. Naturligtvis skall man inte göra något förhastat, men jag känner mig ganska övertygad om att vi närmar oss en situation där vi kan säga att det är OK att gå till jobbet och att det är OK att träffas i affärsmöte och att bo på hotell. Det pratas en del om att det måste till ett vaccin för att samhället skall öppnas upp. Det tror inte jag kommer att krävas faktiskt.

Även om jag kan verka säker på min sak så finns det vissa tvivel. Det gör det alltid. Jag har gått verkligen tungt in i Scandic och jag ligger just nu med en liten vinst i procent, men helt OK i absoluta tal. Om det skulle visa sig att det kommer ett insiderköp eller information om att någon av de större ägarna har valt att öka så kanske jag väljer att kliva av med en del. En annan trigger skulle kunna vara att någon plockar upp dagens pressrelease och gör en uppdaterad rekommendation eller liknande. Vi får se vad som händer och hur jag gör.

Länk till dagens pressmeddelande:

https://mb.cision.com/Main/13379/3191516/1304610.pdf



Inga kommentarer: