08 mars 2020

Green Landscaping, Byggmax, Doro, Securitas: Pengarna investerade igen

De pengar som frigjordes i samband med försäljningen av ABB och Trelleborg i början av Corona-fallet är nu i spel igen fast i andra aktier. Green Landscaping tror jag kan vara ett bra köp på ett till två års sikt på en kurs under 30 SEK och jag har under den senaste veckan köpt så att innehavet har en hygglig storlek, runt 3% av portföljen. Det återstå att se om det är klokt, men jag känner mig ganska trygg. En möjlig trigger som kanske skulle kunna få kursen att hoppa upp ett par snäpp är om aktien kommer med i något index som gör att det kommer att leta sig in pengar i bolaget, men det är ingenting som jag vet om det kommer att ske. Anledningen till att jag tror att det kan komma att ske är att omsättningen (dvs försäljningen i bolaget) ökar ganska ordentligt som en effekt av alla förvärven och eventuellt kan det på sikt få till effekt att bolaget kommer med i fler index. Det som talar emot är att omsättningen (dvs handeln i aktien) är ganska låg. Min gissning är att det kommer att slå ganska kraftigt upp och ner under de kommande månaderna, men sett till ett till två års sikt så tror jag att det kan vara ett bra köp. Börsplus har gjort en analys som jag inte har läst i sin helhet, men de delar som jag har kunnat läsa (utan att vara abonnent) tycker jag känns vettiga. Den som vill få en närmare analys av bolaget rekommenderar jag tittar på Bösplus.

Förutom Green Landscaping så köpte jag även mer Byggmax. Det är redan mitt absolut största innehav och att öka ytterligare kanske inte var det klokaste ur det perspektivet. Anledningen till att jag ändå köpte är att jag tycker att runt 25,50 SEK, vilket var kursen som jag köpte till, så får man någonting som känns intressant. Bolaget är inte populärt och det avspeglas i kursen. Insiders har nyligen köpt runt 26 SEK och det tycker jag känns bra. Om ett par månader så delas det ut 1,16 SEK och jag gissar att vinsten per aktie i år kommer att bli 2,50-3,00 SEK. Faktum är att jag tror att Corona-epidemin faktiskt till viss del kan gynna Byggmax. Om fler personer i Sverige kommer att stanna hemma i sommar, vilket inte känns otänkbart, så kan det få till effekt att man kommer att fixa till sommarställen eller permanenthus. Man kanske byter ut ett uttjänt trädäck eller bygger pallkragar att odla i. Det är möjligt att det är att se saker väl positivt, men jag tror inte att det är otänkbart. De sämre tiderna skulle eventuellt även kunna skynda på en del försäljningar av hus, vilket också allt annat lika borde gynna Byggmax. Det viktiga, som jag ser det, är framförallt aktiviteten (antal sålda småhus) och inte prisutvecklingen för Byggmax, och om jag förstår saken rätt så är det en bild som delas av ledningen. Mitt stalltips är att Q1 kommer att vara OK för Byggmax och att Q2 eventuellt kan överraska uppåt. Det återstår så klart att se, men det är vad jag tror. Om det kommer en massa nya pengar för att hålla ekonomierna uppe så skulle det eventuellt kunna få till effekt att antalet uppköp ökar och om det är fallet så kan Byggmax vara en kandidat för bolaget som vill förvärva en relativt trygg verksamhet till ett skäligt pris. Det är möjligt att jag tänker fel och uppköp är ingenting som jag räknar med, dock ser jag det inte som ett helt otänkbart scenario. Huvudscenariot för mig är att verksamheten växer på bra och att de initiativen som man sjösatt får mer eller mindre avsedd effekt, vilket leder till att resultatet för året landar på 2,50-3,00 SEK. Den högre vinsten tror jag kommer att få en och annan att se på bolaget på ett annat sätt.

En annan aktie som letat sig in i portföljen är Doro. Jag hörde om Doro i Kvalitetsaktiepodden för ett tag sedan och jag tycker att det som sas var ganska intressant. Doro har varit i min portfölj tidigare, men eftersom jag inte riktigt såg någon större uppsida så valde jag att minska. En anledning till att jag inte såg någon uppsida är att jag inte riktigt tror på seniortelefoner. Min bild är att många seniorer idag kan klara av en iPhone och jag tror inte att finns något riktigt behov av specialtelefoner på det sätt som en del andra tror. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror.

Anledningen till att jag är lockad av Doro är tjänstesidan. Jag tror att man har en enorm fin möjlighet att bygga en riktigt bra tjänstebusiness med månatliga återkommande intäkter. Det Securitas gjorde med Securitas Direkt, som sedan blev Verisure, tror jag att Doro skulle kunna göra inom ett annat segment. Det är möjligt att jag drar för stora växlar och det är möjligt att jag inte ser alla de hinder som gör att det kanske inte alls kommer att bli så, men möjligheten känns lockande och jag fiskade upp ett par Doro-aktier under 40 SEK och det tror jag kan bli en bra affär. Tyvärr kan jag inte bolaget särskilt bra och jag tror inte så mycket på produkterna. Av dessa anledningar så kan det bli så att jag väljer att minska om det blir en studs uppåt inom kort. Vi får se.

Efter att ha läst ett inlägg av Simon Blecher om Securitas så valde jag att köpa en liten post. Bolaget har tagit ganska mycket stryk och jag tror att det kommer att bli hyggligt förskonat från Corona-effekter. Det är möjligt att marginalerna kommer att bli bättre som en effekt av de pågående aktiviteterna som bolaget har aviserat. Jag har inte någon egentlig bra koll på bolaget och det är möjligt att jag väljer att göra mig av med aktierna om det studsar uppåt. Innehavet är ganska litet i nuläget.

Aktier som jag tror kan vara intressanta att lyfta in är Midsona och Catella. Midsona tror jag kommer att få ta del av att folk verkar bunkra livsmedel för tillfället. Det verkar vara hyggligt enkla jämförelsetal dessutom, men jag vet inte riktigt. Det är möjligt att Midsona, med sina varumärken, inte kommer att vara de stora vinnarna utan att istället egna varumärkena (tex ICAs egna varumärken) kommer att fortsätta att vinna marknad. Om inte ICA och Axfood varit för högt värderade i min smak så hade jag kanske köpt dessa. Det kommer nämligen sannolikt att bli riktigt starka Q1:or för båda bolagen, men det är tillfälliga siffror som jag ser det. Det är möjligt att jag har fel, men det är vad jag tror. Jag kanske fiskar upp några aktier om det blir total härdsmälta, men i nuläget känns det inte så troligt.

Catella tror jag på eftersom det verkar finnas en stor kassa och för att summan av delarna i bolaget verkar vara värda mer än vad kursen visar. Det är ingenting som jag kan särskilt väl och det är inte alls säkert att jag köper. Den som är intresserad kan lyssna på Kvalitetsaktiepodden avsnitt 62 där det ges en intressant genomgång.

Vad gäller Coronaviruset så tycker jag att mycket känns ganska trist. Det är tråkigt att många blir sjuka och dör så klart, men det är också tråkigt att det sätter ljuset på en del som inte riktigt fungerar som det ska, enligt mitt sätt att se på saken. Det första som jag irriterar mig på är att den officiella statistiken ges otroligt stort utrymme. Det är så klart sant att man inte skall lita på oriktiga uppgifter eller hitta på egna sanningar. Problemet med att hänvisa till den officiella statistiken är att den heller inte är sanning och att man inte lägger särskilt mycket energi på att förklara hur man kommit fram till siffrorna.

Till exempel, om jag inte har missuppfattat, så får man idag höra, i Sverige, att om man har feber och känner sig allmänt risig, men inte har varit i kontakt med personer från riskområden och inte heller tillhör någon riskgrupp, att man skall stanna hemma och kurera sig, och om man får t ex andningsbesvär att man då skall höra av sig. Sannolikt är detta en korrekt bedömning, men en del av dessa fallen kanske är Corona-fall som kanske smittats av personer som i sin tur smittats av personer från riskområdena. Det vet vi inte i nuläget som jag ser det. Det finns enligt mitt sätt att se ett riktigt stort mörkertal, både i Sverige och i andra länder.

I Sverige är det kanske förhållandevis litet, medan det i andra länder förmodligen är ganska stort. I USA, där det verkar finnas brist på testkit och där det kostar att få sig testad (om jag inte missuppfattat) så finns det en ganska stor risk, som jag ser det, att viruset kan spridas brett. Jag hoppas att jag har fel. Problemet är alltså, som jag ser det, att de siffrorna som visas inte är tillförlitliga eftersom en alldeles för liten del av populationerna har testats. Effekten av detta blir att bara de värsta drabbade blir konstaterade, vilket i sin tur ökar dödligheten. Det är möjligt att detta är en generell sanning och att det gäller alla virusepidemier, men att dödligheten skulle vara 3% tror jag helt enkelt inte på.

Det intressanta är också att dödligheten varierar väldigt mycket från land till land. Sverige, Tyskland, Frankrike, Schweiz m fl med ganska välutvecklad sjukvård, enligt mitt sätt att se på saken, har en väldigt låg dödlighet medan andra länder där man inte har tillgång till samma typ av vård så är dödligheten betydligt högre. De är möjligt att det inte bara beror på att vården skiljer sig från land till land utan även att patienterna skiljer sig. Rökare kanske löper större risk att drabbas hårt och kanske kan det vara så att länder med högre andel rökare drabbas hårdare. I fallet Kina så bör man kanske även räkna in att många lider av problem relaterade till luftföroreningar och det kanske även påverkar att patienter i Kina drabbas hårdare. Allt detta är bara spekulationer från min sida.

En ytterligare effekt som man kan fundera över är om det är så bra med öppna gränser trots allt. Vi vill gärna vara duktiga i Sverige och vi är nöjda över vad vi åstadkommer, men vi blundar för elefanten i rummet, som jag ser det, när en stor del av problemet i sammanhanget är den fria rörligheten i Europa. Jag är verkligen en europavän och jag tycker att fördelarna överväger, men att göra frågan till en nationell fråga samtidigt som man har öppna gränser blir märkligt som jag ser det. Tyvärr verkar det som att skillnaderna inom Europa är väldigt stora i hur man hanterar virusutbrottet, vilket så klart får effekter.

Utbrottet kommer att få en hel del effekter som jag ser det. Många kommer att bli mer misstänksamma framöver. Den italienska turistnäringen kommer inte att hämta sig snabbt. Att norra Italien är farligt område kommer att sitta i länge hos många och jag tror att den som vill hitta en billig resa sommaren 2021 kommer att kunna göra det. Det är så klart synd, men det är nog så det kommer att bli. Man kan så klart säga att det är oförtjänt och att man borde gynna hotellägare och restaurangägare genom att åka dit, men jag tror att många kommer att tänka både en och två gånger. Det jag tycker är lite olyckligt är att det inte finns någon egentlig debatt eller diskussion om varför virusutbrottet fått fäste i vissa länder, men inte andra. Det är klart för tidigt i nuläget, men för att kunna lära sig något om detta så måste man ta en del tuffa diskussioner. Förhoppningsvis kommer man att titta på detta när det värsta lagt sig, men jag är tyvärr lite skeptisk till att Europa kommer att se direkt annorlunda ut efter virusutbrottet lagt sig. Jag har gärna fel.

Vad gäller flygbolag, som hittills varit stora förlorare, så tror jag inte att det kommer att vara en tillfällig nedgång. Flygskam är en realitet idag och många som vill leva miljöriktigt avstår flyg. Ännu en grupp som kommer att avstå flyg i framtiden är de som är rädda för att bli sjuka. Att sitta i ett relativt litet utrymme med andra människor, som eventuellt är smittade av något farligt, kommer att få fler att bli tveksamma. Andningsmaskerna som en del tycker känns bra att använda på flygplatser för närvarande kommer inte att minska oron. Det kommer kanske att vara övergående i ett lite längre perspektiv, säg tio år, men jag tror att allt fler kommer att hitta andra vägar fram för att kunna upptäcka världen. Dagens en-veckas paketresa till solen är sannolikt inte en självklarhet i framtiden. Det är möjligt att jag har fel, men det är vad jag tror.

En annan sak som jag tror kommer att få skjuts av Corona-utbrottet är distansarbete. Idag finns tekniken. Den har förvisso funnits ett tag, men nu är den så pass bra att många är väldigt bekväma med att arbeta med personer som sitter på annan plats. Jag tror att allt fler kommer att få upp ögonen för att arbeta på distans och jag tror att det är väldigt positivt. Förhoppningsvis kommer skolan också att utvecklas så att det kommer att bli möjligt att vara med på video om det krävs eller passar. Jag tror att det skulle vara väldigt positivt och jag förvånas faktiskt lite av att friskolorna inte varit snabbare på att plocka upp denna låg hängande frukt. Det finns säkert en del regler och annat som sätter stopp, men jag tror mycket även handlar om mentalitet ("Jag kommer ihåg när man verkligen lyssnade på magistern, och jag saknar den tiden"-attityden verkar annars vara den rådande trenden för många friskolor. Så klart ligger det en sanning i den attityden, men jag tror att det finns fler vägar fram.)

För att sammanfatta så är jag inte särskilt oroad när det kommer till själva virusutbrottet. Det kommer förhoppningsvis inte att bli en epidemi som slår ut stora delar av befolkningen. Idag tycker jag att det finns väldigt lite som tyder på det. Jag tror att det kommer att skynda på vissa samhällsförändringar - färre resor med flyg åtminstone på kort sikt, större skepsis mot fri rörlighet och ökat EU-motstånd i Sverige (den till synes smidiga Brexiten i kombination med Corona kan ge en hel del bränsle). På kort sikt tror jag att bolag som gynnas av att vi stannar hemma kommer att visa fina siffror - tex Byggmax (mitt största innehav) - och jag tror att ICA, Axfood m fl kommer att visa fina Q1 pga av bunkrande kunder.

Jag tror att det just nu är bra tillfälle att börja titta på att köpa aktier. Det är möjligt att man inte skall trycka på köpknappen än och det är möjligt att det kommer att gå ner mer, men att börja titta tror jag är klokt. Många bolag kommer snart att dela ut och det kan eventuellt att vara klokt att köpa före iställe för efter om man handlar i ISK.

Inga kommentarer: