14 mars 2020

Corona-oro och Johan Giesecke

Det stängs gränser på löpande band och i nuläget så verkar den allmänna uppfattningen vara att stänga så mycket - gränser och skolor - som man kan och sätta sig hemma och vänta ut smittan. Tyvärr kommer inte allt att fortsätta som vanligt om man stänger ner det mesta och tyvärr så verkar samordningen länder emellan inte vara plats. Det publiceras klipp där Sverige hängs ut som oansvarigt och tangentbordssnabba kommentarer friskt.

För min del har det de senaste veckorna varit tydligt att siffrorna som hela Sverige verkar prata om inte är mycket värda. Jag har känt mig ganska ensam om att tycka så och jag kan också förstå att siffror för många känns tryggt. Tyvärr säger prov som tas på en väldigt liten del av befolkningen och där urvalet görs olika i olika länder (och där man måste ifrågasätta vissa länders statistik) inte speciellt mycket. Det handlar också om prioriteringar. Varför skall man lägga tid på att testa och ta resurser som bättre behövs på annat håll? Tror vi på riktigt att vi kan spåra något som är så spritt som Corona och som i vissa fall knappt ger några symptom alls? Och vad skall vi göra när vi hittar icke-riskpersoner som har Corona? Ingenting. Insatser krävs för att underlätta för kroppen att ta sig igenom influensan för vi kan som bekant inte bota.

I vanliga fall brukar jag inte uttala mig så mycket när det kommer till ekonomidiskussioner eller nyhetsdiskussioner med tanken - eller motiveringen - att var och får väl tycka som man vill. När det kommer till Corona-diskussionen så har jag resonerat lite annorlunda för jag tycker att det är en del konstigheter som flyger omkring. Ganska ofta har jag fått höra de senaste dagarna att jag skall vara tyst för att jag inte är expert inom området. Det är både sant och inte sant. Att jag inte är epidemiolog är sant och jag kan ingenting om viruset (även om jag gärna lyssnar på dem som kan), men jag har lite erfarenhet av att "cruncha numbers" och att ifrågasätta vad det är för siffror som jag får. Självklart förstår jag att jag inte är ensam om att tycka som jag tycker. 

Nyligen så hittade jag en expert som var väldigt tydlig och som i mångt och mycket tyckte som jag - Johan Giesecke - se nedan. Det känns bra. Jag har inte varit helt fel ute känner jag. Naturligtvis så kanske jag tycker som han gör bara i det fåtal frågor som han svarar på i intervjun, så klart, så kan det vara.

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coronautbrottet-vara-%C3%B6ver-12532591

Johan Giesecke pratar om att smittan kan hålla på till sommaren om vi har tur, annars längre. Det kanske är rimligt, dock så tror jag att den kommande veckan kommer att bli viktig. Om det visar sig att smittan inte fortsätter att spridas så snabbt som man har befarat så kanske saker och ting lugnar ner sig. Om det visar sig att det finns tecken på att man har smittan under kontroll (men att det är för tidigt att ropa hej) så tror jag så smått att "nyheten" inte längre får samma utrymme och då kanske vi så smått börjar gå tillbaka till det normala. Jag hoppas verkligen det. Alternativet är verkligen mycket mer skrämmande.

Även om jag tycker att mycket av den statistik som florerar har begränsad nytta (eftersom mörkertalet är så stort) så tycker jag att det är intressant att se hur talen utvecklas (inte så mycket antal bekräftade fall). Om det inte blir en exponentiell explosion, vilket många befarar och till viss del - enligt mitt sätt att se - prisar in på börsen så tror jag att vi kan få se en allmän lättnad efter ett par veckor.

Om det snar blåser över så kommer ändå Corona-smittan att få effekter, både direkta och indirekta, och jag tror att samhället, även om det lugnar ner sig, inte riktigt kommer att bli detsamma igen.

Länk till mer statistik om allt möjligt (inte bara Corona):
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Inga kommentarer: