13 mars 2020

Oroliga tider

Det är historiska dagar som vi upplever. "Det skall bli intressant att läsa boken" som någon uttryckte det. Mitt i händelsernas centrum är det svårt att riktigt skapa sig en bild. Det lanseras stora stödpaket för att försöka hålla börsen och ekonomier i stort under armarna, men hittills verkar det som om att oron har övertaget. Räntesänkningar gör ingen riktig nytta eftersom räntan redan är ingenting och det skrämmer säkert många, även mig. Att länder stänger gränser och att många förbereder sig på att stanna hemma eller redan är hemma kommer att få stora konsekvenser. Det är naturligtvis väldigt svårt att säga om de åtgärder och beslut som tas är rätt eller fel, och tyvärr kommer det nog vara så att de som tar fel beslut kommer att dömas riktigt hårt medan de som tar rätt beslut, som kanske gör att vi undviker en väldigt jobbig situation, inte kommer att direkt märkas och därmed inte riktigt få något erkännande. Eventuellt.

Jag tror att framtidens dom till stor del att handla om rapporteringen och hur sociala medier och liknande påverkat händelseförloppen. Statistiken som visar antalet bekräftade fall och dödsfall har fått, enligt mitt sätt att se, oproportionerligt utrymme. Det är oklart hur många som testats totalt, det är oklart hur kriterierna för vem som testas och vem som inte testas har satts, osv. Vad gäller dödsfallen är det egentligen också oklart hur många av de som faktiskt dött som redan var sjuka som eventuellt dog av Covid-19 i kombination med något annat än Covid-19 isolerat. Viktigt att även komma ihåg är att de flesta dödsfallen kommer från Kina, vilket kan anses skapa en ytterligare osäkerhet. Det har diskuterats att det sitter hundratusentals människor i läger i Kina och det kan naturligtvis vara sant eller falskt, men oavsett så skapar det en osäkerhet. Jag känner inte full tilltro till de uträkningar som gör gällande att dödligheten skall vara väldigt hög, säg 5-10%. Det kan vara så, men jag känner mig inte övertygad om att det är så baserat på de siffror som visas fram.

Man skulle kunna argumentera att nu skall man inte presentera siffror längre, vilket är rimligt eftersom man inte kommer att testa på samma sätt som tidigare. Om jag förstått saken rätt så kan en person som eventuellt har fått smittan, men som verkar må OK och som inte tillhör en riskgrupp få beskedet att man inte kommer att testa henne eller honom för att det inte finns någon anledning att göra det. Det är sannolikt rätt. Personen i fråga kommer sannolikt att bli frisk av sig själv, och om det blir värre så får man sätta in insatser då och eventuellt testa i samband med det.

En intressant tanke är att fundera på vad som skulle ske om ett gäng självmordsbombare skulle spränga sönder ett antal större arbetsplatser eller liknande och hur det skulle påverka informationsflödet. Skulle man vara rädd både för självmordsbombare och Corona samtidigt? Nja, sannolikt inte. Det som är mest läskigt kommer att ta överhanden. Förmodligen skulle det vara Corona. Det finns nog idag väldigt få som oroar sig för terrorism. Brexit är också värt att nämnas i sammanhanget. Det som tidigare skulle sänka Europa nämns idag i många sammanhang som en inskjuten bisats. "Trump stoppade alla flygt till Europa, men inte till Storbritannien för dem har - som ni kanske kommer ihåg - lämnat EU." Det är möjligt att jag är raljant, men jag tror att det kan vara på sin plats att faktiskt tänka till.

Även om jag tror att paniken kan vara farlig fast på ett annat sätt än viruset i sig så tror jag ändå att man skall göra vad man kan för att fördröja smittspridningen. Sannolikt kommer väldigt många att drabbas. Många kommer bara att drabbas relativt lindrigt, tror jag, men för en del kommer det att sluta illa, om man skall tro att utfallet blir som i Italien och andra länder som ligger före oss i utvecklingen. Det är naturligtvis tråkigt och jag tycker faktiskt att hanteringen från svensk sida är ganska vettig. Det är möjligt att man skulle kunna uttryckt sig annorlunda i vissa fall och det är möjligt att vissa beslut skulle ha tagits tidigare osv, men på det stora hela så tycker jag att situationen har hanterats bra. Tyvärr så ligger nog de riktigt stora utmaningarna framför oss och därför är det för tidigt att utvärdera i nuläget.

Vad gäller ekonomin och vad Corona-epidemin och de beslut som tagits i kölvattnet av epidemin kommer att få för konsekvenser så tror jag att de kommer att vara riktigt stora och riktigt jobbiga. Utan att vara expert så tror jag att vi levde på lånad tid. Lånad tid som vi hade finansierat med nollräntan. Det var kul och knappt någon kom ihåg något annat, kändes det som ibland. Corona-utbrottet var, som jag ser det, faktorn som utlöste raset. Det är möjligt att analysen är alldeles för mörk, men jag tror att det kommer att bli tufft att få detta att bli ett hack i kurvan. Den som har jobbat i fabrik vet att när linjen står still så är det illa. Varje minut, sekund som maskinerna står stilla så rinner pengarna iväg. När vi släcker ned stora delar av samhället så kommer många att drabbas. Restauranger, hotell, resebolag mm kommer att lida hårt och även bolag som indirekt säljer produkter och tjänster till dessa bolag. I slutändan kommer många att drabbas. Det måste inte bli så och jag har gärna fel.

Trots pessimistisk framtidssyn vad gäller börsen så ligger jag nästan fullinvesterad. Den senaste tiden så har det varit ett misstag. Jag trodde helt enkelt inte att paniken skulle nå de proportioner som vi ser idag och jag tror att bolagen i min portfölj inte kommer att vara de som drabbas hårdast av effekterna. De senaste dagarna så har slakten varit urskiljningslös och jag tror att det finns möjligheter att plocka upp bra aktier, men jag tror att det kan finnas anledning att välja selektivt. Det stämmer nog för det mesta i och för sig. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det jag har lärt mig den korta tid jag varit investerad på börsen de senaste 8 månaderna är att börsens agerande helt bygger på förväntningar och hopp. Idag är ett bra exempel. OMX30 började positivt (trots fredag den 13:e, verkar inte spela nån roll) troligen beroende på att Stockholm beslutat att enbart testa allvarliga fall av Corona, och då då får vi således inte samma branta exponentiella kurva.

Skit samma om antalet fall ökar, ser vi inte dem så är allt bra. Så börsen gick upp 6%. Sen runt 14 strax innan USA öppnade ökade oron, för nu kom vi på att det trots allt finns en verklighet. Men i och med att USA inte såg alltför illa ut så stannande OMX på 1.80%. Att riksbaken lånar ut 500 miljarder bidrog troligvis också, det skänker lite trygghet.

Sen kom Trump och levererade årets (milleniets?) presskonferens där USA äntligen visar musklerna och tar Corona på allvar. USA-börsen får fnatt och hoppar upp 7% och slutar på 9%, och går ur bear. Detta behöver ju givetvis inte betyda något alls på måndag, men signalen (som behövdes) gav i alla fall många en slags trygghet att USA ser problemet och gör nåt åt det.

Börsen överreagar som vanligt. När det är goda tider struntar den i dåliga nyheter och fortsätter hoppas. Nu när det lite tuffare hoppar den på först bästa goda nyheter. Det är lätt att älska börsen i uppgång, och lika lätt att hata den i nergång.

Charlie sa...

Jag tror att en stor anledning till de stora svängningarna beror på att en väldigt stor del av handeln är algoritmhandel och att antalet olika typer av derivat har ökat. Det är väldigt lätt att gå bort sig som retail-investerare. Tyvärr är jag rätt pessimistisk och tror att det kommer att dröja till vi är upp på all time high-nivåer igen. Corona-viruset tror jag knäckte det positiva sentimentet. Det är dock långt ifrån säkert och jag har inte tagit ut pengar från börsen, tvärtom faktiskt, men det är vad jag har som huvudhypotes. Att stänga gränser, skicka hem personal mm kommer att ge stora avtryck. Penserpodden pratar i de senaste avsnitten en del om Corona-effekterna och det tyckte jag var ganska intressant.