17 mars 2018

Nordea: Fler aktier

Igår passade jag på att köpa på mig fler aktier i Nordea. I vanlig ordning (i alla fall vad jag tycker verkar vara vanlig ordning) så föll kursen mer en den utdelning som skiftas ut till ägarna. Min hypotes är att kursen kommer att leta sig upp ett par kronor under nästa vecka, men om börsen som helhet går åt fel håll så kan det naturligtvis gå åt fel hål också för Nordea. Sannolikt kommer jag att sälja om kursen hoppar upp ett par kronor från dagens nivå.

Det som är lite intressant med Nordea är att flytten till Finland kommer att få effekt på OMXS30-indexet. Det är, om jag förstått saken rätt, bara de aktier som ägs via svenska konton som kommer att räknas in i OMXS30. Med andra ord så kommer Nordeas vikt i indexet att bli betydligt mindre. För alla indexfonder och indexkramare så kommer detta att innebära en ganska stor förändring och om man inte kommer fram till någon bra lösning så kommer detta eventuellt att leda till att det blir ett stort säljtryck på Nordea när indexfonder/indexkramare skall sälja av aktier. Nordea är idag en tungviktare i OMXS30. Eventuellt skulle det också kunna få till effekt att andra aktier som kommer att få en större vikt i OMXS30 kommer att påverkas positivt av att Nordeas vikt i index minskar.

Länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/OMX30

Inga kommentarer: