23 mars 2018

Hövding: Börspodden pratar Hövding

Idag så lyssnade jag på senaste avsnittet av Börspodden. Det var som oftast intressant och jag tycker att John och Johan levererar väldigt bra. Jag har ibland funderat på hur mycket som är ren talang och hur mycket som är förberedelse. Ofta landar jag i att det är en stor portion talang även om det så klart även är mycket förberedelse. En av hemligheterna tror jag är att Johan och John kompletterar varandra väldigt väl. Johan ger ett superanalytiskt intryck, men kan ibland bjuda på lite underfundig humor. Johan är motsatsen. Han bjuder på diverse stories och ger inte sken av att vara så skärpt som han egentligen är och duktig på vad han gör. Min erfarenhet är att det är ofta de som är verkligen säkra på att de räcker till som kan bjuda på sig själv. Det tror jag stämmer in på John. Hur som helst, de kompletterar varandra väl och det är ofta både kul och intressant att lyssna på deras poddavsnitt.

Innan nyår så pratade John om att Hövding skulle kunna vara ett bra köp över nyår. Det var så här med facit i hand inte fallet och John har stoppat ut sig själv och sitter nu bara på en liten post. Jag ligger kvar och har t o m ökat. Även om Johan hade sålt av sina aktier så verkade han inte helt oäven att komma tillbaka i ägarlistan. Om Q1 blir en bra rapport så tror jag att han kan komma tillbaka i ägarlistan. Johan däremot verkar vara mer tveksam till bolaget. Han tycker att produkten är för dyr och att de flesta konsumenter inte är beredda att lägga så mycket pengar på ett huvudskydd. Lönsamheten, som ofta kommer upp, nämndes också som en anledning till att inte äga.

De anledningarna som Johan tar upp - för dyr produkt och för dålig lönsamhet - är ganska vanliga anledningar till att man inte ska investera i Hövding och det är väl egentligen ganska bra anledningar. Jag är dock inte så övertygad som de flesta om att detta är bra anledningar att hålla sig borta (även om denna övertygelse inte har fått kontoutvecklingen att slå i taket). Jag har nog vänt och vridit på många av argumenten innan, men vad gäller priset på produkten så är det lite av en missuppfattning att det skulle vara väldigt dyrt. Många som cyklar mycket, t ex till jobbat varje dag, landar ofta i att man köper en cykel för 10 - 15 000 SEK. Det är mycket pengar och det finns många exempel på personer som nöjer sig med betydligt billigare cyklar. Mitt påstående handlar inte om att man behöver en cykel för så mycket pengar utan att många känner att man vill lägga så mycket pengar på en cykel. Jag har själv lagt så mycket pengar på en cykel och jag är väldigt nöjd. 10 000 SEK motsvarar ungefär tio månadskort med kollektivtrafik om man vill sätta det i jämförelse. Om man jämför det med en bil så behövs inte många månader för att man skall komma upp i de siffrorna. Elcyklar har lyft dessa siffror ytterligare. En elcykel för 25 000 SEK är på inget sätt något som sticker ut. Det är en ganska vanlig summa för en bra elcykel. Eftersom många konsumenter tittar på cyklar i dessa prisklasser så är inte ett huvudskydd för 2500 - 3000 SEK så utmanande som man kan tro vid första anblicken.Det är till och med så att jag tror att en del gärna vill ha ett huvudskydd som matchar cykeln och väljer bort budgethjälmarna.

Vad gäller lönsamheten så är produkten i nuläget alldeles för dyr att tillverka. I ett gammalt prospekt så läste jag att man hade 200 leverantörer eller något liknande. Det gav mig kalla kårar. Det skall absolut inte behövas så många leverantörer och att man har så många leverantörer tyder inte på att produkten är innovativ utan på att man inte har koll på sin supply chain. Det är OK för ett nytt företag och jag tror att man är på rätt väg.

Jag tror att man genom åren haft stora kostnader med reklamationer och olika typer av kvalitetsproblem. Det är heller inte konstigt och jag tror att man är på rätt väg även med detta. En del av de kvalitetsproblem man har syns i siffrorna, men jag tror att det inte är hela sanningen. Jag tror att man har avrundat på ett sådant sätt så att det inte ser så illa ut som det faktiskt har varit. En del av den R&D som gjorts tror jag mer handlat om att fixa kvalitetsproblem och inte om utveckling i egentlig mening. Det är heller ingenting som gör mig upprörd. Det är så det ofta är. Det tar mycket tid att få ordning på en avancerad produkt. Jag tror att man är på rätt väg och jag tror att marginalen kommer att öka under 2018 tack vare mycket av det arbete som man gjorde under 2016 och 2017. Förmodligen kommer man inte att sluta 2018 på plus, men jag tror att förlusterna kommer att minska ordentligt. Det är möjligt att man landar på nollresultat först under 2019.

En annan intressant sak som nämndes i Börspodden är säljtrycket från framförallt Avanza. Jag har funderat själv på situationen och det kändes lite skönt att höra att jag inte är ensam i att tycka att det varit ett stort säljtryck sedan rapporten. Om jag inte varit så tungt lastad redan och om jag inte såg nyemission som ett ganska sannolikt nästa steg så hade jag kanske ökat.

Inga kommentarer: