24 oktober 2016

Matse, Telia, Ahlsell: Planerade minskningar och ännu en IPO

Matse-siffrorna för september var ingen höjdare och SvD Börsplus bestämde sig för att göra sig av med sina aktier med motiveringen att man inte verkade vara bra på IT, men inte marknadsföring. Aktieomsättningen har trillat tillbaka till låga nivåer och inga nyheter har kommit från bolaget på länge.

Jag tycker mig se allt mer Mat.se-reklam. Idag såg jag en hel buss klädd i orange och med Matse-dekaler. Det är bra för man måste hänga med i matchen för att kunna ta en ledande position. Frågan är om man inte har varit lite sen med att lägga i en högre växel vad gäller marknadsföringen. Det är absolut inte säkert och det tar tid att bygga verksamheter som Matse. Även om verksamheten är skalbar så handlar det inte om att trycka ut appar eller spel utan om att t ex köpa fler bilar, öppna nya lager etc och då tar det lite tid. Jag hade trott att det skulle gå snabbare och jag tror även att ledningen på Matse hade trott att det skulle gå snabbare.

Nackdelen med att satsa på reklam är att man snabbare bränner de vid detta laget knappa 50 MSEK som man har i kassan i ganska snabb takt. Jag är övertygad att Mattsson och Brandberg har en plan för hur de ska hantera detta. Kanske kommer det att komma ett konvertibellån, kanske kommer det att komma en nyemission. På ett eller annat sätt måste det komma in mer pengar för de pengar som finns idag kommer inte på långa vägar att räcka till dess att bolaget har vänt de röda siffrorna till svarta siffror. Tidigare trodde jag att man skulle nå 300 MSEK i år, 450 MSEK under nästa år och drygt 600 MSEK under 2018, vilket enligt kommunikationen från bolaget skulle räcka för att visa vinst. Nu, efter att tre kvartal har gått så tror jag inte att man kommer att nå 300 MSEK, och det får naturligtvis till följd att tidpunkten för svarta siffror ligger längre fram i tiden än vad jag trott.

Det som är lite positivt i sammanhanget är att Axfood räknar med 3-4 år innan en nyetablerad butik visar vinst (om jag inte kommer ihåg fel från intervjun med Anders Stråman som visades på EFN tidigare i år). Anledningen till att jag ser det som positivt är att det sätter saker och ting lite i perspektiv. Att det tar längre än 3-4 år för Matse att etablera ett helt nytt varumärke, skapa processer, etablera leverantörskontakter och allt annat som krävs för ett nystartat bolag känns rimligt. Det ändrar inte fakta - som att pengarna håller på att ta slut och att det krävs häftiga, dyra marknadsföringsjippon för att etablera sig på marknaden - men det gör som jag ser det mer troligt att någon skulle tycka att det var intressant att köpa bolaget för att vinna tid. Diskussionen är förmodligen hypotetisk. Nuvarande storägare tror jag inte är intresserade av att sälja, snarare att köpa ut bolaget från börsen.

Jag skulle gärna se att oktober blir en hyggligt stark månad och det skulle sitta fint med en positiv nyhet kring något samarbete eller liknande som får Matse att sticka ut från sina sektorkolleger. Om kursen skulle sticka upp en bit så kommer jag att minska, som det känns nu i alla fall. Jag kommer inte att helt lämna, men jag är bekymrad över att man inte tar marknadsandelar som jag räknat med. Likaså är jag inte helt säker på att man som småsparare kommer att gynnas när det behövs fyllas på med mer pengar.

Telia stack ned ordentligt idag efter att utdelningen på 1,50 SEK skiljts av. Det känns som att reaktionen som sker i samband med att utdelningen skiljs av ofta är större än utdelningen. Jag funderade på att gå tillbaka och titta på hur det har varit historiskt, men jag kom inte längre än till att fundera (i alla fall för tillfället). Telia väger lite för tungt i min portfölj och jag planerar att göra mig av med en del ganska snart. Min plan är att sälja för 38,50 SEK innan årsskiftet. (Det gäller bara att hitta någon som är intresserad av att köpa för 38,50 SEK) Min hypotes för Telia har varit att när väl alla orosmoln skingras så kommer kursen att repa sig och det tror jag förvisso fortfarande på, men det har tagit längre tid än jag hoppats på.

Ahlsell ska noteras snart och jag har nästan bestämt mig för att vara med. Det är ett bolag som jag tycker ser intressant ut även om det finns en hel del anledningar till att vara tveksam till noteringar.

Inga kommentarer: