02 oktober 2016

Matse: Septembersiffran på måndag

Jag gissar att Matse kommer att skicka ut ett pressmeddelande om försäljningen för september imorgon måndag (3/10). Man har tidigare kommunicerat en prognos på 63,5 MSEK för kvartalet. Juli och augusti stod för försäljning på runt 30 MSEK (11+19 MSEK) och jag räknar med 5,5 MSEK från övriga verksamheter, såsom receptsajterna och Cold Cargo. Sammantaget ger detta att man ska komma upp i en försäljning på 28 MSEK (63,5-30-5,5 MSEK) för september för att nå Q3-prognosen. Man kommunicerade prognosen i samband med att man presenterade Q2-rapporten i slutet av augusti så man hade kännedom om åtminstone juli-siffran när man presenterade prognosen.

Under mars och april sålde man för 23 MSEK och vad jag kan se i mina sammanställningar har man inte sålt för mer än så någon annan månad. Man räknar alltså med ett nytt försäljningsrekord som är drygt 20% upp från nuvarande försäljningsrekord. Det är ett tufft mål och jag tror faktiskt inte att man riktigt når till 28 MSEK.

Om man jämför med förra året så sålde man för 16,2 MSEK under april (2015), vilket var rekord när det skedde, och när septembersiffran kom in var det nytt rekord på 17,5 MSEK, dvs runt 8% upp. Oktober till december var sedan samtliga över 18 MSEK. I ljuset av detta så ser jag 28 MSEK för september som ganska utmanande.

Det som talar för att det kan bli ett ordentligt lyft är att det verkar som att Matse har satsat alltmer på marknadsföring och börjar synas alltmer i reklamsammanhang. Jag tror att man till viss del har lagt om strategin för sin marknadsföring. Man fortsätter som man har gjort länge med SMS med erbjudanden till befintliga kunder (som inte avböjt att få meddelandena) och det är förmodligen en väldigt prisvärd marknadsföring. Risken är så klart att man tröttar ut kunderna och att man upplevs som jobbig, men jag tror att fördelarna överväger. Förutom SMS-reklam så har man även börjat göra TV-reklam precis som Mathem. Jag tittar inte jättemycket på TV (knappt 1 timme om dagen i snitt inkluderat filmer, Netflix mm) och jag har vid ett tillfälle sett Matse-reklam. Tyvärr kan jag inte komma ihåg vilken kanal det var, men jag tyckte att det var positivt för att jag tror att det är nödvändigt för att man inte ska bli ifrånsprungen av andra aktörer.

Om morgondagens siffra kommer in under 25 MSEK så kommer jag att vara lite bekymrad. Om jag har räknat rätt innebär detta att man landar kvartalet för koncernen på runt 60 MSEK eller under. Det är ganska rejäl bom med tanke på att man la prognosen i slutet av augusti. Om man vill vara negativ skulle man kunna säga att konkurrensen varit hårdare än vad Matse förutspått och att den gjorde att man inte nådde sitt mål. Om man vill vara positiv så säger man att det bara vara en miss och att det inte kommer att vara avgörande i det långa loppet. Jag kommer att tycka att det är lite jobbigt om siffran kommer in under 25 MSEK.

Om det skulle vara så att siffran kommer in på 28 MSEK så kommer det att vara riktigt bra. Det skulle innebära att man växer 60% jämfört med samma månad förra året (då man omsatte 17,5 MSEK) och det skulle båda riktigt gott för Q4 som skulle kunna komma in runt 90-95 MSEK eller ännu högre.


2 kommentarer:

Jonas sa...

Hej Charlie,

Tror att det rekordfina septembervädret har påverkat försäljningen en hel del under sept.

Charlie sa...

Hej Jonas!

Det är möjligt att det har lite grann, men jag tror snarare att vad som påverkar mat på nätet under sommarmånaderna är att folk har semester och inte storhandlar på samma sätt, kanske är man utomlands, kanske är man i en segelbåt etc. Jag hoppas att jag har fel :)

Eftersom det vekar som att Matse har skruvat upp marknadsföringsinvesteringarna ett par snäpp så tror jag att oktober kan bli ganska bra.