30 september 2016

IES, Hanza, Doro, Telia, Matse: Omstuvningar

De senaste dagarna har det varit en del ommöblerande i portföljen. IES (Engelska skolan) blev trots att aktien gick upp runt 30% ingen superaffär eftersom man bara fick en bråkdel av de aktier som man hade önskat. Så var det för mig och säkert för många andra. Det kan tyckas vara "enkla" pengar, men jag kommer nog att tänka två varv innan jag hoppar på en introduktion igen. För det första så är man verkligen sist i kön som småsparare och man måste frigöra pengar för att kunna handla. Det är möjligt att de många ligger på massa likvider i sina portföljer, men jag brukar inte göra det och då blir det lite meckande för att se till att kunna teckna sig för ett antal aktier, av vilka man bara kommer att få ett fåtal. Det hela handlar lite om en cirkus för att generera courtage och nya kunder. Uppsidan är begränsad och nedsidan är relativt stor (och som småsparare är man spyflugorna som kommer till festen när lejonen och sedan hyenorna ätit sig mätta). Lite bitter. Hur som helst, att tjäna några hundralappar är väl inte det värsta man varit med om.

Efter att jag slopat IES så har jag köpt in mig i Hanza Holding och Doro. Hanza Holding kan jag ganska dåligt, men det ser ut att kunna bli ganska bra siffror framöver. Jag köpte utan att vara superpåläst, men jag tror att deras affärsmodell kan hålla, men jag måste läsa på bättre. Om det skulle visa sig att jag hittar något som jag inte gillar så åker innehavet ut, men jag tror inte det. Doro har jag lite bättre koll på. Det verkar som att det håller på att ordna upp sig för Doro Care efter att det idag kom ett besked om att man inte kommer att ompröva beslutet av den offentliga upphandlingen som gjorts. Det är en fördel för Doro och det fick avtryck i aktien. Fördelen med Doro är att de har demografin till sin fördel och jag tycker att jag ser allt fler Doro-telefoner bland äldre. Båda aktierna är lite av chansningar och jag kommer att försöka läsa på lite mer de närmsta dagarna.

Duni har fått lämna portföljen runt 128-129 SEK. Aktierna åkte in i portföljen i samband med Brexit och det har varit en bra resa. Bolaget är fortfarande bra, men det känns inte lika lockande runt 130 SEK som runt 110 SEK. Jag har lite svårt att se en riktig trigger i bolaget och jag valde därför att kliva av. Om det skulle visa sig att börsen klappar ihop och att jag kan plocka upp Duni under 110 SEK igen så skulle jag absolut kunna tänka mig det.

Duni-pengarna gick snabbt in i Investor och Kinnevik-innehaven som nu är förhållandevis stora, väsentligen mindre än Telia och Matse, men ganska stora. Precis som när jag köpte investmentbolagen för ett tag sedan för första gången så handlar det för min del om riskspridning och idéfattigdom (och till viss del lite tidsbrist - jag hinner inte kolla så mycket på bolag för tillfället).

Apropå mat på nätet så ska det bli intressant att se septembersiffrorna i nästa vecka. Om man ska nå 63,5 MSEK för Q3 som man prognosticerat så vill de till att Matse-bliarna åkt skytteltrafik under månaden. Det skulle kunna vara en idé att lätta på innehavet om siffrorna visar katastrof. Det som talar emot är att det har varit lite uppgång den senaste tiden och volymerna har varit större än på länge. Förmodligen kommer jag att ligga kvar, men jag ska fundera lite på hur jag ska göra under helgen.

Länk till artikel om mat på nätet:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.666469/mat-natet-hetast

Inga kommentarer: