15 januari 2007

Tradedoubler-budet

En av anledningarna till att jag startade denna blogg var för att jag var intresserad av att testa på hur Tradedoublers verktyg för prestationsbaserad marknadsföring fungerar. Jag tyckte att idén verkade väldigt intressant. Idén är i korthet att reklamföretaget endast betalar ut ersättning om marknadsförringen leder till ett avslut (ett lead, ett click eller hur man som reklamföretag är intresserad av att ge ersättning). Mina erfarenheter så här långt är goda, även om det inte blivit några intäkter att tala om, men det är snarare en effekt av låg trafik än någonting annat.

Precis som i fallet med Skype är det amerikanska företag som fångar upp lovande svenska företag. Min hypotes är att detta beror på att svenska investerare i högre utsträckning värderar företag utifrån klassisk ekonomisk analys (jag vet inte om det är ett vedertaget begrepp, men vad jag menar är att man ser på P/E-tal, P/S-tal etc.), medan amerikanska företag värderar denna typ av företag till stor del utifrån antal användare. Det är viktigt att säga i detta sammanhang att en annan stor anledning till att AOL lade budet förmodligen är att man räknar med att nå nya användare samt att man ser synergieffekter.

Även om jag var för snål för att köpa några aktier i detta intressanta bolag så är jag väldigt glad idag. Det behövs fler företagarförebilder i Sverige.

Förresten, vad gäller björnaktierna, så börjar hela alltet kännas smått jobbigt. Jag funderar på att sänka min sista köpnivå nån procent så att jag inte sitter med alltför mycket på handen. Å andra sidan så tror jag att de som håller sig till en på förhand bestämd väg klarar sig bäst. Det är svårt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska bli intressant att se vad uppköpet får för betydelse för Tradedoubler. Är ju flera andra aktörer som jobbar på samma marknad som dem som nyligen ettablerat sig i Sverige eller är på väg att köra igång här med. Tror dom kommer att få det lite tuffare snart.

Annars så tycker jag det vore kul att veta lite mer om dig, hur ditt inveseterande går och vilka summor du jobbar med.

Charlie sa...

Hej Jakob!

Jag håller med om att det skall bli intressant att se vad som händer i och med uppköpet, om det nu blir något uppköp. Personligen tycker jag att det verkar vara ett bra bud, dels med tanke på, som du säger, att konkurrensen kommer att öka, dels för att ledning och styrelse är för budet.

Angående mitt investerande så gick 2005 bra (över index) och 2006 ganska bra (strax under index). Anledningen till att 2006 gick halvbra var för att jag sålde av de flesta av mina innehav i slutet av sommaren, främst för att vi (jag och min flicvän) funderade, och fortfarande funderar, på att köpa en lägenhet, men även för att jag trodde att konjunkturen skulle vända.

Summorna som jag jobbar med är tyvärr lite för små för att kunna investera så som jag vill göra, dvs med ett antal liggande köp- och säljordrar för ett antal olika aktier, men det rör sig om ett par års sparande med ganska bra tillväxt (dock tyvärr inte lika framgångsrikt sparande som ditt :))

Kul att du kommenterade!

Charlie