16 januari 2007

Äntligen lite rapporter

Imorgon kommer Investor att presentera sin rapport. Det skall bli ganska intressant att se i vilken riktning den pekar. Jag tror att den kommer att vara bra, dvs vad analytikerna väntar sig, och att det därför inte blir alltför mycket rabalder. Vad jag har förstått är många mer intresserade av vad Investor kommer att säga om Scania-MAN-affären.

Vad som skall bli mer intressant, i alla fall enligt mig, är att se vad Sony Ericsson har åstadkommit. Det har talats om rekordrapport och jag skulle inte bli förvånad om herr Flynt fortsätter att leverera kanonsiffror. Med tanke på att Sony Ericsson fortsatt att leverera snyggt designade telefoner med kända varumärken som Walkman(TM) och CyberShot(TM) samt hållit sig på behörighet avstånd från de billigaste lurarna tror jag att de även denna gång kommer att prestera mycket väl godkänt. För en Ericsson-aktieägare som undertecknad hoppas jag att min analys från höften visar sig stämma väl med verkligheten.

I och med att kurserna har stigit kraftigt den senaste tiden, tänker framförallt på slutet av förra året, tror jag att det finns risk för att det blir ett bakslag under rapportfloden. Det är framförallt prognoserna om framtiden som kommer att vara avgörande. Om några bolag börjar att vackla i sina framtidsprognoser finns det risk för en nedgång.

Jag har iofs länge trott att det skall komma en rekyl på börsen, men jag har haft fel. Det är möjligt att den kommer nu i samband med dessa rapporterna eller att det kommer i samband med Q1-rapporterna, kanske även längre fram. Vi får helt enkelt se.

Inga kommentarer: