28 november 2022

Bokrecension: A Hunter-Gatherer's Guide to the 21st Century

Jag brukar inte skriva ner så mycket om böcker som jag läser och det tänkte jag ändra på. Det kommer inte att bli några längre inlägg i de flesta fall, bara några korta rader om vad jag tyckte och tänkte om boken. I vissa fall kommer det kanske även att bli lite reflektioner som inte nödvändigtvis är direkt kopplade till boken.

Den senaste boken som jag har läst är boken "A Hunter-Gatherer's Guide to the 21st Century". Precis som titeln antyder så handlar boken om hur illa vi människor egentligen är anpassade till det samhälle som vi lever i. Mycket i vår vardag har ändrats de senaste 100-200 åren, men vi har fysiskt och psykiskt inte ändrats mycket eller kanske t o m inte alls.

På en del sätt påminner boken om "Sapiens". Temat är inte detsamma, men det finns vissa likheter. Till exempel så dras paralleller mellan våra nutida samhällsproblem och våra stenåldersanpassade kroppar och psyken. När jag läste "Sapiens" så tyckte jag att den var riktigt bra och om man inte har läst "Sapiens" så tycker jag att den boken är mer intressant. Denna bok har en annan vinkling. Om "Sapiens" mer försökte förklara hur mänskligheten utvecklats över tid så tar denna bok mer avstamp i hur våra stenåldershjärnor påverkas av mobiltelefoner som öser ut notifieringar, hur många äldre samhällen hade olika former av invigningsriter till vuxenlivet och att vi på en del håll i världen idag skalat bort dessa riter, osv.

Om jag skulle sätta ett betyg på boken så får det bli 4 av 5. Det finns många intressanta saker att ta med sig från boken och den är intressant. Den är inte speciellt tung och det går att läsa den på en längre tågresa eller på några kvällar i läsfåtöljen. Om man har läst mycket liknande så tror jag kanske att man kan tycka att det är en del som man känner igen. Det finns t ex en del saker som jag känner igen från Anders Hansens böcker "Hjärnstark" m fl och det är klart att det är mer intressant att läsa om saker som man inte har läst om tidigare, men jag skulle inte säga att det var så mycket som jag hade stött på tidigare. Jag tycker inte riktigt att boken fullt ut går att jämföra med böcker som "Sapiens" av Harari, som jag nämnde tidigare, eller "Tänka snabbt och långsamt" av Kahneman. Båda dessa böcker gillade jag skarpt när jag läste dem, och jag tycker inte att denna bok riktigt håller samma nivå. Ytterligare böcker som jag rankar som 5 av 5 är "Fooled by randomness" och "Black swan" av Taleb.