23 mars 2021

SEB A, XXL: Kanske fiskar upp vid dipp

Jag tror att det kan komma lite tuffare tider på börsen. Den amerikanska räntan har stigit en del och jag tror att många dansar nära utgången och om det kommer ett ryck nedåt så skulle det inte förvåna mig om det skrämmer upp en del, både människor och robotar. Det kan så klart vara fel och det är kanske ett mått av önsketänkande eftersom jag sitter med förhållandevis mycket cash för tillfället.

Om det blir en dipp nedåt så tror jag att kommer att öka i SEB A (eller kanske SEB C). Enligt mitt sätt att se så är SEB en ganska bra bank. Jag har själv varit kund sedan barnsben och även om jag också varit kund i andra banker så tycker jag att SEB funkar fint. Många vill gärna lyfta fram Handelsbanken och det är säkert också en bra bank, men det som har gjort att jag inte valt att vara kund i Handelsbanken är dels att bolån mm inte varit särskilt attraktiv prissatt för mig som kund (en iakttagelse som baseras på en testmätning för många år sedan), dels på grund av att jag inte tycker att Handelsbankens IT-lösningar varit speciellt spännande. Om det har med vana att göra eller om det faktiskt är så att SEB är bättre på denna punkt låter jag vara osagt, men jag är hur som helst nöjd med SEBs lösningar.

Banker upplever jag har pressats av att många tror att nya aktörer skall komma in och ta marknadsandelar och pressa gammelbankernas marginaler, men jag tycker inte riktigt att det riktigt blivit så. Även om relativt många använder nischbanker för att få högre ränta på sparkonton och Avanza eller Nordnet för aktiehandel så går gammelbankerna fortsatt bra. Min hypotes är att gammelbankerna har ganska bra koll och att till viss del så skapar de nya aktörerna en marknad som inte tidigare fanns. Många av de avslut som görs via Avanza, Nordnet m fl är avslut är del av en marknad som nätmäklarna själva skapat och alltså inte tagit från gammelbankerna. Det är möjligt att jag är snett ute, men det är så jag resonerar i alla fall.

När det kommer till aktiehandel så måste allt ses i ljuset av hur bolagen prissätts av marknaden. Storbankerna, vilket kanske är ett trevligare namn är gammelbankerna, är förhållandevis försiktigt värderade, tycker jag, relativt många andra bolag på börsen. Det är så klart en åsikt som man kan ha eller inte ha, men det är vad jag tror. Balansräkningarna är starka och några totalkollapser med massa kreditförluster har inte blivit effekten av Corona-pandemin, i alla fall inte än. Jag tror också att bankerna har varit ganska duktiga på att försöka identifiera risker så att om det blir tuffare tider, vilket skulle kunna ske om räntan höjs och/eller pengakranen sinar, så är man förberedd. Eventuellt så sitter en hel del av riskerna faktiskt hos de s k nischbankerna. En känsla som jag har när det kommer till banker och risker är att riskerna ofta inte finns är man tror att de finns. Om det blir en körare nedåt och jag kan fiska upp ett par till SEB A-aktier så kommer jag att vara nöjd. 

En aktie som jag riskerar att köpa på mig alldeles för mycket av är XXL. Det finns de som säger att man skall lita på sin magkänsla - sin intuition - eftersom den bygger på en massa erfarenheter som man byggt upp under årens lopp (Simon Sinek pratar mycket om detta i sina böcker, tex "Start with why") och om det stämmer så kommer XXL att studsa upp ganska ordentligt i samband med Q1-rapporten. Även om butikerna just nu är stängda i Norge (inte alla, men många) så tror jag inte att det kommer att leda till totalkris för bolaget. Nedstängningen är temporär. Jag tror att XXL satsar mycket på att ta marknadsandelar och man har satsat istället för att hålla igen när det kommer till marknadsföring, sannolikt smart, och e-handeln verkar funka helt OK. Att Skistar rapporterar att man har ett bokningsläge över påsk som är ungefär i linje med en vanlig påsk tycker jag tyder på att det kommer att säljas ganska bra med vinterkläder och sportutrustning. Jag inser att jag inte är helt objektiv när det kommer till XXL, men jag tror att om Q1 visar riktigt fina siffror så kan det göra att allt fler småförsiktiga fondförvaltare väljer att hoppa på och eventuellt kan det få till effekt att XXL kan göra en fin resa, gärna en lika fin resa som Byggmax

En annan aktie som jag gärna skulle vilja öka i är Firefly, men mina idéer om det bolaget får bli ett annat inlägg.    

2 kommentarer:

Sandbacchus sa...

Du verkar leta efter Corona-nedtryckta aktier och jag tycker en intressant sådan är resebolaget TUi. Förvisso upp rejält sedan botten men nu på sistone en rekyl ned. Viktigt att kolla balansräkningen bara.

Charlie sa...

Tack för tipset! TUI finns faktiskt i portföljen redan, men jag tycker att det är något svåranalyserat och jag tror eventuellt att flygskam, Airbnbs framfart mm eventuellt kan ligga bolaget i fatet. Har du räknat på caset?