15 augusti 2020

Cykelpendling

 En effekt av Corona-pandemin kommer sannolikt vara att fler får upp ögonen för att cykelpendla. Många som cykelpendlar tror jag började för att det är ett sätt att kombinera transport till jobbet med motion, En del som har börjat har sannolikt även vägt in kostnader. Det blir ganska stora besparingar per år om man tar cykel istället för bil. Om cykelpendlingen t o m får till effekt att man helt gör sig av med bilen så blir det riktigt stora besparingar. Några som cykelpendlar har sannolikt börjat för att man ogillar att betala trängselskatt. Det finns säkert en del som börjat cykelpendla för att det ofta är trafikstockningar på sträckan som man skall transportera sig på och att man ogillar att sitta fast i kö. Det finns med andra ord många olika anledningar till att folk cykelpendla och hur stor vikt olika aspekter av cykelpendlandet har är så klart högst personligt.

Efter Corona så tror jag att många kommer att cykelpendla för att slippa åka kollektivt. Det är kanske som vissa påstår att man inte blir smittad i större utsträckning på tåg eller bussar, men även om risken kanske är hanterbar så bör den vara lägre om man cyklar. Det är kanske felresonerat och kanske är risken för att bli sjuk ibland högre för en cyklist eftersom han eller hon får i sig mycket avgaser, men jag tror att i Sverige är det sannolikt mer nyttigt att cykla till jobbet än att åka kollektivt.

Jag gillar verkligen att cykla och jag är kanske inte en typisk cyklist så jag tänkte ge några tips kring cykelpendling som kanske inte följer det vanliga mönstret och förhoppningsvis kan det ge lite inspiration till någon:

- Börja med en enkel cykel

Jag tror att det är klokt att börja med en enkel cykel. Kanske har du en cykel som är helt OK eller så känner du någon som har en cykel som du kan använda. Vad det skall vara för cykel beror lite på hur långt och var du skall cykla, men en lätt cykel är att föredra och storleken på cykeln skall inte vara helt fel för dig. Om du har upp till 10 km till jobbet så tycker jag att en vanlig treväxlad cykel funkar bra. Om du känner att det är roligt att cykla efter ett tag kan du så klart byta upp dig, men börja med en enkel cykel så att du vet att du gillar att cykla till jobbet och dessutom, efter att ha cyklat ett tag, så kommer du att ha en ganska bra bild av vad för sorts cykel som skulle kunna passa dig.

- Höj sadeln, smörj kedja, pumpa däcken

Det absolut enkla sättet att höja cykelupplevelsen är att höja sadeln så att du kan ha benet nästan helt sträckt när pedalen är i sitt nedersta läge (det finns många videos på youtube om hur man ställer in sadelhöjd). Att sitta alldeles för lågt blir snabbt jobbigt och man får ont i knän och kroppen efter ett tag (i alla fall är det min erfarenhet). Om cyklen har stått ett tag är det klokt att se över kuggar och kedjan. Tvätta av med kedjetvätt och få bort smuts som fastnat. Smörj kedjan efter att du tvättat av. Det är bra att torka av kedjan efter att man smörjt så att man blir av med överflödig olja (som annars kommer att fastna på dina kläder eller dra till sig smuts). Förutom sadelhöjd och smord kedja så är däcken viktiga. Det är alldeles för många som cyklar runt på opumpade däck. Det är synd för det blir väldigt mycket lättare att cykla med välpumpade däck. Var inte rädd för att ta i om du är försiktigt lagd. Läs på däcken vad maxtrycket är och lägg dig strax under. Om du inte har en ordentlig cykelpump (med manometer och tvåhandshandtag och platta till fötterna) så är det en bra investering. Det brukar kosta 200-400 SEK.

- Lär känna din cykelreparatör

Om man cyklar så tycker jag att det kan vara klokt att låta cykeln få sig en översyn en eller två gånger per år. Om du tycker att det verkar vara en bra idé att ha vinterdäck på cykeln så kan du göra det när det skall bytas däck på cykeln. När jag först hörde om dubbdäck och vinterdäck för cyklar så tyckte jag att det var trams. Jag har dock ändrat mig helt om i denna fråga. Om man cyklar på vintern så tycker jag att man skall ha vinterdäck. Om det är halt och man har slitna däck med dåligt grepp så är det stor risk att man trillar och det är väldigt onödigt. Att slå sönder en armbåge eller landa olyckligt på ett knä eller än värre dunka huvudet hårt i marken är saker som man skall göra vad man kan för att undvika. Att ha bra däck är en sådan sak. Även om jag kom lite från ämnet så kan det vara en bra idé att lämna in sin cykel med jämna mellanrum, om man så klart inte gillar att pilla med det själv. Att ha växlar och bromsar som inte fungerar är inte en bra start om du vill göra cykling till en del av din vardag. För övrigt är det väldigt prisvärt att serva cyklar, i alla fall standardcyklar.

- Köp en träningsklocka

Människor är olika och det är möjligt att detta är en punkt som bara passar vissa. Hur som helst, om du vill cykla för att få motion och bryta mönster som du inte tror är helt bra för dig så kan en träningsklocka utgöra en del av en sådan omställning. Många klockor idag gör en hel del i bakgrunden och du behöver inte mecka med klockan innan varje pass. Pulsmätaren i klockan kommer att registrera att pulsen går upp och registrera din aktivitet som pulshöjande aktivitet. Det är också kul att se hur man har cyklat och hur tiderna skiljer sig över tid. Jag inser att en pulsklocka är för alla, men för min del så tycker jag att det ger en del.

- Planera din cykling

Om man har långt till sitt jobb, mer än 10-15 km, så vill man sannolikt duscha när man kommer fram, i alla fall om man trampar på ganska ordentligt och om man inte har en elcykel. Det är så klart individuellt hur man löser dessa bitar, men min erfarenhet är att det är bra att ha ordentligt med tid så att man inte hamnar i tidsnöd. Det skall vara njutbart att cykla till jobbet även om man kör fort. Att känna sig stressad till att hinna till ett viktigt möte är inte njutbart. Om du inte kan lämna hemmet hur tidigt som helst så försök att blocka i din kalender eller på annat sätt vidta någon åtgärd så att inte mötet hamnar alltför tidigt. Det är väldigt bra om man kan ha ett skåp på jobbet så att man kan ha schampoo mm på plats så att man slipper att ta så mycket i ryggsäcken, Om man åker bil ibland till jobbet kan man även ha kläder i skåpet och passa på att byta ut kläder de dagar när man tar bilen. Att ha skor på jobbet är också ett bra tips. Det är inte fel att ha två par skor på jobbet som man byter om till när man kommer dit. Då slipper man klampa runt i lågskor i novemberregn så att de förstörs och man kan ha skor som är bra att gå i (men som kanske inte funkar på kundmöten alla gånger) när man tar sig till och från jobbet. Om man måste ta med sig mycket fram och tillbaka kan det vara klokt att köpa en resehandduk så att man inte behöver fylla hela ryggsäcken med en stor handduk.

- Ryggsäck eller panniers

När man cyklar till jobbet så kommer man sannolikt att behöva ta med sig några saker, t ex en dator. Utöver jobbsakerna så kommer man sannolikt att behöva ha med sig en vattenflaska (i alla fall om man cyklar mer än 10 km till jobbet). Jag brukar även ha med ett litet multiverktyg för att snabbt kunna fixa cykeln om det behövs, en extra slang (i alla fall när jag kör racer), däckavtagare och en liten pump. Ofta har jag även med en liten powerbank och lite torkad frukt eller nötter. 

Jag har provat lite olika lösningar och det som passar mig bäst är ryggsäck. Det blir svettigt på sommaren och om man behöver ha med sig mycket av någon anledning så kan det ibland bli lite tungt och få till effekt att man blir lite stel efter att ha cyklat. Även om inte ryggsäck är bäst på alla sätt så tycker jag att det är det minst dåliga alternativet och därför så kör jag med ryggsäck. Panniers funkar bra när man ska t ex storhandla, men för att pendla till jobbet så tyckte jag att det blev lite knöligt. En anledning är att man måste pakethållare. Jag tyckte även att det blev knepigt att få till en bra viktfördelning på cykeln med bara en pannier (att köra med två panniers blev för mycket eftersom jag inte hade så mycket grejer).

Det finns många bra cykelryggsäckar. Jag gillar när det finns lösningar för att fästa hjälmen. Det finns det t ex på Osprey Thalon 22 som jag tycker är en bra ryggsäck.

- Lås

När det kommer till lås så tycker jag att det är bra att ha två lås. Jag har ett hoppfällbart lås på cykeln. Det viks ihop och tar inte mycket plats. Det väger en hel del, men jag tycker att det funkar bra. De flesta låstillverkare säljer denna typ av lås och efter att jag provat runt så har jag kommit fram till att det passar mig. Förutom låset som jag har på cykeln så har jag en stor, supertung kedja på jobbet som jag använder för att låsa fast cykeln. Kedjan tar jag inte med hem utan den låter jag vara på jobbet, fastlåst i stället. Man skulle kunna ha två kedjor på jobbet och inget lås på cykeln, men om man vill göra ett stopp på vägen så blir det inte helt bra. Fördelen med att inte behöva transportera lås är att man kan välja riktigt säkra och billiga lås. Dessa brukar nämligen vara billiga just för att de är riktigt tunga.

- Hjälm

Man skall ha hjälm när man cyklar. Man är utsatt som cyklist och det kan hända mycket när man cyklar och om man inte har hjälm så kan konsekvenserna bli riktigt tråkiga. Jag har en Hövding (och jag har även skrivit väldigt mycket om bolaget för ett par år sedan), men det är sällan jag använder den. Min favorit är en ganska lätt racerhjälm som är väldigt behaglig att ha på huvudet. Hjälmen som jag har kostar 700-800 SEK och jag tycker att det kan vara värt att lägga några hundralappar extra för att få en lätt hjälm. När man blir trött så är det skönt att slippa att ha en tung hjälm på huvudet. Det är inte mycket som det handlar om och det beror så klart på hur man cyklar, men jag tycker att det är trevligt med en lätt, välventilerad (många hål) och välpassande hjälm. Vad gäller Hövding så tycker jag att den blir för varm på sommaren och på vintern så är jag lite nervös för att den skall lösas ut när jag halkar till och sätter ner foten väl snabbt.

Slutsats

Det finns många sätt som man kan njuta av cykling på och prova dig fram för att hitta vad som passar dig. Du kanske kommer att älska att köra snabbt på racer eller så kommer du att komma fram till att en elcykel som sakta glider fram är rätt för dig. Försöka inte hitta vad som är rätt för någon annan utan prova dig fram. Se också till att ha en välfungerande cykel. Det är inte kul att ha utrustning som sviker när man är trött och vill hem. Tumma inte på säkerheten och fundera på om det kan vara en bra idé att komplettera hjälmen med ett par vinterdäck om du kör året runt.

Inga kommentarer: