15 juli 2020

Byggmax: Q2 starkare än vad jag väntat mig

Byggmax levererade idag sin Q2-rapport och det var väldigt rolig läsning. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig faktiskt. Det kom ingen omvänd vinstvarning, vilket gjorde att jag trodde att det kanske inte skulle vara så fantastiskt bra. I Q1:an så indikerades det dock att det fanns positiva Corona-effekter, vilket gjorde att jag trodde att omsättningen skulle öka ganska ordentligt.

Överlag så är jag väldigt nöjd med rapporten. Omsättningsökningen är kanske det som förvånar minst i rapporten. Andra aktörer inom ungefär samma bransch har pratat om +30% under Q2, vilket gjorde att jag förväntade mig en rejäl ökning. Det som jag knappt vågade hoppas på var att kostnaderna inte skulle följa med upp utan ligga kvar ungefär på samma nivåer, men där blev jag positivt överraskad. Man har lyckats med att lyfta omsättningen såväl som vinsten. Mycket bra.

Att bolaget skall kunna leverera 4 SEK per aktie på helåret känns absolut görbart i nuläget. Juli har hittills varit starkt, om jag förstått saken rätt, och sannolikt kommer även augusti och september att vara bra. Det som även är glädjande är att Skånska Byggvaror går bra. Det har tidigare varit ett sänke och nu så bidrar denna del fint till helheten. Det gör så klart stor skillnad. En annan positiv omvärldsfaktor är att antalet hustransaktioner går upp, eller håller sig på samma nivåer (beroende på vilket tidsperspektiv som man har). Det är viktigt för Byggmax.

Efter dagens rapport, som jag inte har läst i detalj, så tycker jag att det ser fortsatt positivt ut. Visst får man draghjälp av staycation och av alla som jobbar hemma, men att bara säga att omsättningsökningen beror på detta är att göra en för grund analys som jag ser det. En del av de som analyserar bolaget och som säger att omsättningsökningen beror på Corona-effekter och därför sätter sälj tror jag är påverkade av att man tidigare har dömt ut bolaget runt kurser kring 25-30 SEK. Det är så klart möjligt att jag också lider av någon form av confirmation bias, men hur det än är med det så är jag glad att jag låg kvar med en hel del av mina aktier (ungefär hälften av vad jag har haft som mest) över rapporten.

Det kommer säkert att komma fler tankar kring Byggmax, men just nu så håller jag här.

Inga kommentarer: