21 december 2018

Byggmax: November kom in starkt

I senaste kvartalsrapporten från Byggmax så kan man läsa att mitten av sommaren var tuff på grund av värmen, men att augusti kom in bra, i alla fall något liknande. Det stämmer ganska bra med bygg- och järnindex, se nedan. Året som helhet har varit starkt, men under juli så backade faktiskt försäljningen jämfört med samma period förra året. Oktober som är första månaden av innevarande kvartal, Q4, var starkt jämfört med förra året, +8.5%. November var också bra, om än inte riktigt lika starkt som oktober, +3.6%.



Jag ser inte detta som någonting som förändrar saker i stort, men det är en ytterligare parameter som pekar på att Q4 sannolikt kommer att komma in ganska bra. Förmodligen så har Byggmax inte gått riktigt lika bra som vissa av bolagets peers eftersom man inte har satsat så mycket på marknadsföring den senaste tiden. Det kommer att komma reklamfilmer med David Sundin, känd bl a från Bäst i test, till våren och det kommer förhoppningsvis att få fart på försäljningen. Det är kanske lite önsketänkande från min sida, men marknadsföring skall inte underskattas och det gnager lite att jag inte sett mycket reklam från Byggmax de senaste månaderna. Det är inte rätt sak att spara på om man säljer till konsumentmarknaden.

Jag tror att Q4 kommer att komma in helt OK för Byggmax del och det är inte på något sätt oväsentligt i en portfölj som min där ca 20% utgörs av Byggmax. Om jag skulle försöka mig på en gissning så ser jag det inte som otroligt att kursen under 2019 kommer att vara uppe på 40 SEK, eller uttryckt i procent 20% upp från nuvarande nivå. Vi får se. Det kanske går åt andra hållet istället.

Länk till källan:
http://www.byggmaterialhandlarna.se/bygg-och-jarnindex/okad-forsaljning-for-byggmaterialhandeln-i-november/

Värt att notera är att många av bolagen som bidrar med data inte säljer till DIY-marknaden som Byggmax gör, se nedan (klipp från byggmaterialhandlarna):


2 kommentarer:

Kanjagblirik sa...

Handlar en hel del på Byggmax och egentligen borde man även äga lite aktier så att man får tillbaka något. Frågan är hur långt ner kursen kan gå med nästan 40 % back i år. Utdelningen är på 7.44% något som bolaget kan regerar även nästa år?

Mvh
http://www.kanjagblirik.se

Charlie sa...

Hej! Byggmax är inte ett bolag utan problem, men jag tycker att marknaden prisar bolaget väl lågt. Vad gäller direktavkastningen så är den beräknad på utdelningen detta år, som var 2.50 SEK. Jag tror inte att man kommer att hålla denna utdelning. Det är ingenting som jag egentligen inte har något belägg för, men jag tror att man kommer att vilja hålla igen för att kunna hålla en hygglig finansiell ställning. Q1-Q3 i år ligger vinsten på aktie på 2.50 SEK och sannolikt kommer inte att Q4 att bidra med några större vinster. Min gissning är att utdelningen för 2019 kommer att vara 2.00 SEK. Det är möjligt att det är för defensivt, men det är vad jag tror.

En aktie kan alltid gå ner mer och om Byggmax kommer att fortsätta ner eller vända upp är svårt att säga. Jag tycker själv att mycket talar för att framtiden inte är så mörk för bolaget som många verkar tro. Om det är rätt eller inte återstår att se.

Kul att höra att du handlar på Byggmax förresten, hur kommer det sig att det blir Byggmax och ingen av de andra bygghandlarna för din del?