30 januari 2016

Olja: Priset går upp

Jag trodde inte att priset skulle gå upp på olja så snabbt som det har gjort. Från nivåerna som vi såg för runt en vecka sedan på 28 USD, som lägst, så är dagens pris på runt 35 USD en enorm procentuell framgång. Nu lyckades inte jag pricka in den absoluta botten utan har köpt på mig successivt under den senaste tiden och ligger nu svagt plus.

Även om jag trodde att det fanns en ganska stor sannolikhet för att det skulle kunna komma en positiv trigger på marknaden så var det inte mitt huvudscenario. Mitt huvudscenario var istället att fallet skulle spädas på ytterligare och att vi kanske skulle se priser kring 25 USD och att det därefter skulle antingen plana ut för en tid eller rekylera upp. Nu blev det inte så. Det florerar rykten om att Ryssland och Saudiarabien planerar någon sorts gemensam aktion för att få upp priset på olja och det har marknaden tagit till sig och stigit ganska brant. Nu tycker jag att man många gånger tillskriver nyheter som denna väl stor betydelse och det hela blir snarare än önskan om att hitta en förklaring till uppgången än något annat. En mer trolig förklaring som jag ser det är att en hel del stora finansiella aktörer som har tryckt ned oljepriset vände och tog positioner för uppgång istället.

Jag kommer att ligga kvar med mina certifikat tills vidare. I nuläget ser jag det som troligt att oljepriset kan vara upp över 40 USD inom ett par månader. Om det händer inom ett par månader så är det möjligt att jag omvärderar min position, men för tillfället ligger jag still.

Inga kommentarer: