24 januari 2016

Olja: Funderingar

Om man tittar tillbaka på hur oljepriset har utvecklats ungefär tio år tillbaka så ser man att det är på rekordlåga nivåer. Om jag sitter på rätt information så får man gå tillbaka till 2003 för att se liknande nivåer som de vi ser nu. Oljan står lågt och det är på goda grunder. Frågan är naturligtvis om oljan kommer att fortsätta att vara låg eller om den kommer att studsa upp.

Det finns en del tillfällen som man i backspegeln kan säga att det var ett perfekt köptillfälle. Det man ofta glömmer är att när man väl befinner sig i händelsernas centrum så är det inte alls lika självklart som det kan verka i efterhand. Ett exempel är Swedbanks jätteras i samband med den senaste finanskrisen. Den saknade bloggprofilen Lundaluppen gjorde som många känner till en hel del pengar på att köpa preferensaktier när blodet rann på gatorna och Swedbank stod på ruinens brant. Jag gjorde inte det, men funderade länge och väl på om jag skulle göra det. Mitt beslut blev att jag tyckte att risken var för stor. I efterhand skulle jag naturligtvis spekulerat i att staten skulle se till att Swedbank inte blev ett Lehman Brothers, men det gjorde jag inte. Andra exempel är Ericsson runt millennieskiftet när man gjorde nyemission kring 3,90 SEK. I efterhand skulle man naturligtvis gått in med lite pengar, men när det väl begav sig så var Ericsson på den tiden inte ett välmående företag. Ytterligare exempel skulle kunna vara bankerna under 90-talskrisen. Kommer olja under 30 USD vara ett liknande exempel? Det kan vara så, men det är inte säkert.

Jag sitter med en del pengar i oljecertifikat och anledningen till det är naturligtvis att jag tror att oljan kommer att gå upp från dagens nivåer. Även om oljan skulle gå upp till 70 USD så skulle det dock inte innebära en enorm skillnad för mig. Det skulle varit en bra affär, men det skulle inte innebära någon större skillnad för mig i livet. Investeringar skall egentligen vara på det sättet enligt mitt sätt att se. Många bäckar små skall leda till att man över tid kan bygga upp en bra buffert. Om man satsar på att bli ekonomiskt oberoende på ett case så lever man väldigt farligt, vilket i sig inte är fel, men det kan göra ont om det inte går vägen och det skall man vara väl medveten om.

Om man skall titta lite på varför oljan har sjunkit som den har gjort så finns det mer än en förklaring. Jag kommer att punkta ner några som jag tycker är viktiga. Det skall dock tilläggas att jag är nybörjare när det kommer till detta område så ta listan för vad den är - en nybörjares försök till att sammanställa en massa information som flyger omkring. Hur som helst, här kommer punkterna:

- Tekniken för oljeutvinning har utvecklats
De senaste åren har tekniken för att utvinna olja förbättrats avsevärt. Den skifferolja som nu utvinns i USA kunde tidigare inte utvinnas på ett effektivt sätt, men det går idag, eller rättare sagt sedan ett par år tillbaka. Teknikutvecklingen handlar inte bara om skifferolja utan även om tex oljesand. (Det är möjligt att jag använder fel termer) Förbättrad teknik har alltså ökat utbudet av olja.

- OPEC har slopat sitt produktionstak
OPEC känner de flesta till och jätten i OPEC är Saudiarabien. Tidigare har man haft ett produktionstak för att inte överflöda marknaden med olja. Detta har naturligtvis påverkat priset, vilket så klart också varit meningen. Sedan en tid tillbaka har dock OPEC, och framförallt Saudiarabien, slopat produktionstaket och pumpat för fulla muggar. Anledningen till detta är förmodligen främst för att hindra skifferoljeproducenterna i USA från att ta marknadsandelar. Man har helt enkelt medvetet höjt utbudet för att priset ska gå ner så att de nya aktörerna inte ska kunna ta marknadsandelar. Detta har nog inte riktigt fungerat som man hade tänkt sig gissar jag. Saudiarabien är väldigt beroende av de pengar man får in från sin olja och om priset fortsatt kommer att ligga runt 30 USD så kommer det att vara kännbart för Saudiarabien.

- Kina bromsar in
Den största köparen av olja i världen är Kina och den kinesiska ekonomin visar upp en del oroande tecken. Detta får naturligtvis till följd att man kan fundera över hur mycket olja som kommer att efterfrågas i framtiden, dvs ytterligare prispress.

- Iran tillåts vara med i matchen
Inom kort kommer sanktionerna från Iran att hävas. Det kommer att få till följd att mer olja kommer att komma ut på marknaden. Iran har nämnt att man snabbt kan komma upp i 500 000 tunnor om dagen, vilket inte är försumbart.

- Produktionströghet
Det finns en tröghet i produktionen. Annorlunda uttryckt så kan man inte i en handvändning minska produktionen. Det innebär att om utbudet är för stort idag så kommer det att fortsätta att vara stort en tid framöver helt enkelt för att investeringen redan är gjord och för att det inte är helt enkelt att stänga ner produktionen när den väl startat.

- Samhället rör sig från olja
Fossila bränslen är inte framtiden och i princip alla företag på jorden har någon sorts skrivelse som säger att man skall minska sin miljöpåverkan. Detta behöver i sig inte innebär att man gör sig mindre oljeberoende, men i många fall gör det. Att tro att oljeberoendet kommer att sjunka ger att efterfrågan kommer att sjunka, vilket i sin tur ger att oljepriset bör vara lägre i framtiden givet oförändrat utbud.

Mitt antagande är att utbudet kommer att sjunka i framtiden, vilket kommer att få oljepriset att gå upp. Av den anledningen har jag valt att gå in. Det är möjligt att det kommer att dröja ett tag, men jag kan vänta ganska länge.

Inga kommentarer: