23 januari 2016

Matse: December-omsättning och prognos för 2016

Enbart räknat försäljningen från Mat.se så landar Q4 på 56,7 MSEK. Det är bra och ligger i linje med prognosen som man gav för ett tag sedan om att Q4-omsättningen för hela koncernen landar på 61 MSEK. Om jag minns rätt så har omsättningsbidragen från Cold Cargo och receptsajterna varit ungefär 5 MSEK tidigare kvartal och förutsatt att det även gäller för Q4 så kommer man att komma in i linje med prognosen. Det är lovande att man har så pass bra koll och den gnutta oro jag kände när Måns Danielsson kommenterade den vikande tillväxten under oktober med "jag vet faktiskt inte" känns inte längre så stor.



Försäljningsutvecklingen är förmodligen i linje med marknaden i stort under Q4. Det är dock, som jag har nämnt, inte helt enkelt att göra en rättvis bedömning av hur mycket marknaden växer. HUI:s index "D-food index" baseras, som jag förstår det, på information från de olika aktörerna. Eftersom "50% av daglivaruhandeln"-dominanten ICA har "oberoende" handlare som tidigare har använt sig av andra kanaler än ICA:s egna kanaler för e-handel nu flyttar till ICA:s e-handelskanal så kommer detta, som jag ser det, att påverka detta index på ett inte helt rättvist sätt. Annorlunda uttryckt, e-handel som inte tidigare fångats upp kommer nu att fångas upp, vilket får indexet att visa att marknaden växer mer än vad den faktiskt gör. Det är som sagt möjligt att jag har fel, men jag känner mig ganska övertygad om att det är så.

Om man tittar i en av figurerna från Q3-rapporten, se nedan, så ser man att Q4 bjuder på en ganska bra ökning, vilket är kul. Jag hoppas att prognosen som man gjorde i samband med Q3-rapporten inte var ett undantag utan att man kommer att fortsätta att guida om hur man tror att kommande kvartal kommer att te sig. Det som känns extra kul med Q4-omsättningen är att oktober faktiskt inte utvecklades speciellt bra, men att man ändå nådde prognosen.



Förutom att decembersiffrorna har offentliggjorts så har man även hållit en extra bolagsstämma för att besluta om ett optionsprogram till de anställda. Det är inte helt enkelt att ha åsikter om ett sådant program. Som aktieägare hoppar jag naturligtvis inte högt av att höra ord som "utspädning", men det är viktigt att komma ihåg att utspädningen sker endast om kursen går upp. Det är också lätt att förstå att nyrekryterade som lämnar trygga jobb med hög lön och bra förmåner vill ha något i utbyte när man går till ett uppstartsbolag som Matse. Min utgångspunkt är att man använder detta program för att kunna behålla och locka till sig duktiga medarbetare och jag litar på företagsledningen.

En annan sak som har hänt som jag inte har tagit upp är att man har lånat ytterligare 10 MSEK från familjerna Mattsson och Brandberg. När förslaget presenterades var det tre trancher (delar) á 10 MSEK och nu har man alltså använt två av dessa. Lågoddsaren är så klart att man inom inte alltför lång framtid använder sig av den tredje delen.

Om jag minns rätt har man sagt att det krävs en omsättning på 600 MSEK för att verksamheten ska gå med vinst. Eftersom det numer finns tre sajter - Göteborg, Stockholm, Malmö - så krävs det i snitt 200 MSEK per sajt. Omräknat på månadsomsättning blir det ungefär 16 MSEK eftersom det tillkommer ett bidrag från Cold Cargo och receptsajterna också. Göteborg är inte helt långt ifrån en sådan månadsomsättning och det kanske kan bli så att man når 200 MSEK för Göteborg under 2016. Eftersom man har omsatt 135,5 MSEK i Göteborg under 2015 skulle detta innebära en tillväxt på ungefär 48%. Om Göteborg växer något bättre än vad man kan tro att marknaden kommer att växa med under 2016 så kommer man alltså att vara på grön kvist med Göteborgsverksamheten.

Stockholmsverksamheten landade på 49,5 MSEK under 2015. Jag tror att Stockholmsverksamheten kommer att växa bra under 2016. Man har varit igång i drygt 1,5 år och nu borde man kunna rampa upp till 10 MSEK eller mer per månad under några månader under 2016. Förhoppningsvis så kommer man från företagets sida att satsa på marknadsföring så att man kan komma igång på allvar i Stockholm. Min förhoppning är att man kommer att omsätta 100 MSEK i Stockholm under 2016, alltså en dubbling från 2015. Det kan mycket väl vara så att detta är väl optimistiskt, men det kan måhända kompenseras av att min årsprognos för Göteborg är väl pessimistisk. En sak som talar för att Matse kommer att kunna växa i Stockholm är att Mathem har gått ut och sagt att man inte kan ta hand om alla ordrar så att man har fått stänga för ordrar redan 21.00 dagen innan leverans. Thomas Kull, VD på Mathem, har dessutom varit ute och beklagat sig att de som arbetar på Mathems lager inte kan börja tillräckligt tidigt på morgnarna eftersom de lyder under butiksavtalet (?). Thomas Kull verkar ha en bra poäng, men att Mathem har svår att hänga med alla sina ordrar kan som jag ser det gynna Mat.se.

För Malmö-delen så tror jag att man kommer att omsätta omkring 50 MSEK under 2016. Det innebär att man kommer att växa fortare än vad man har gjort i Stockholm. Stockholmsverksamheten sattes igång Q2 2014 och levererade som sagt omkring 50 MSEK först under 2015. Anledningen till att jag tror att man kommer att kunna komma snabbare igång i Malmö jämfört med Stockholm är att man har samlat på sig en del erfarenhet från Stockholm som kommer att göra att man snabbare kan komma igång med hyggliga volymer. Jag tror också att konkurrensen är något mindre i Malmö jämfört med Stockholm. Mathem är ett Stockholmsföretag och Matse är ett Göteborgsföretag. Mathem har förvisso funnits i Malmö-regionen ett tag, men jag tror inte att de har samma grepp i Malmö som de har i Stockholm.

Om man summerar allt så kommer man upp i 350 MSEK, vilket skulle innebära ett tillväxt på runt 70-75%. Det är ett vad man på engelska skulle kalla "stretched target", men jag är optimist och tror att Matse både är välskött och att man har marknaden med sig. Eftersom det krävs 600 MSEK för att visa vinst så kommer 2016 alltså att bli ännu ett förlustår. Det är nog få som tror något annat. Det skall bli intressant att se om man väljer att ta in en ny ägare likt familjen Brandberg eller om man väljer att göra en nyemission som alla får vara med på. Personligen tror jag att man ogärna släpper in någon annan större aktör. Det har man visat när man utfärdade konvertibellånen, som jag ser det. Att det skulle bli en nyemission där alla aktieägare får vara med känns inte heller som ett gjutet alternativ. Det är möjligt att man genomlever 2016 med hjälp av lån. Vi får se helt enkelt.

Om man skall titta ännu längre fram så tror jag att man kan nå 600 MSEK under 2017 och visa nollresultat. Det skulle naturligtvis innebära en jättetillväxt från 350 MSEK 2016, men jag ser det inte som en omöjlighet. Ju längre fram i tiden, desto svårare är det naturligtvis att göra en prognos.

Jag är som bekant aktieägare i Matse och tror stenhårt på att marknaden kommer att gå alltmer mot e-handel. I dagsläget ligger jag ganska rejält back på mina Matse, men i fallet med Matse kan jag egentligen inte känna att jag gjorde fel när jag köpte. De flesta av mina aktier är köpta mellan 10-13 SEK och jag tycker att aktien är köpvärd kring dessa nivåer och jag skulle inte bli förvånad om aktien handlas kring nivåer en bra bit över dessa i år eller nästa år.

Det finns en del anledningar till att aktien inte drar till sig större intresse. För det första är bolaget för litet för de flesta stora placerarna. Det gäller naturligtvis inte bara Matse utan alla mindre bolag. En hel del småsparare undviker också att investera i mindre företag.

För det andra så är det många som inte vill köpa in sig i bolag som inte visar vinst. I min bok är ett sådant uttalande alldeles för svepande. Det är en väldig skillnad på ett bioteknikbolag som visar förlust och som kanske kommer att ha ett bra läkemedel om några år och ett Matse som säljer mat på nätet. Risken är helt annorlunda. Matse kommer att kunna tjäna pengar. Frågan är hur mycket och hur lång tid det kommer att ta. Det finns många som säger att de aldrig skulle investera i ett bolag som inte visar vinst. Så känner inte jag.

För det tredje så är det många som tror att Matse med flera kommer att bli helt överkörda av ICA när denna marknadsdominant väljer att satsa på e-handel. Det är möjligt att jag har helt fel i detta fall, men jag tror inte att det kommer att bli Mat.se:s fall. ICA poängterar gång på gång att de ser e-handel som ett komplement till butikerna och att kunderna skall fortsätta att komma till butikerna. Man har vid vissa tillfällen sagt att det är alldeles för dyrt att satsa på "dark stores" och att det går väl så bra att plocka i vanliga butiker (som, ursäkta ironin, inte direkt är byggda för att man ska kunna så snabbt som möjliga få ner sina varor i korgen. Kanske tolkade man "dark stores" som en butik med ljuset släckt?). Jag tror inte att ICA ser e-handel som något jättespännande och det är jag glad för. ICAs struktur är inte byggd för att konkurrera med Matse, Mathem med flera.

För det fjärde så finns det dem som anser att det när det kommer till e-handel så är kundlojaliteten väldigt låg. Det tror jag inte är riktigt sant. Själv köper jag alltid mina böcker på Bokus. De levererar bra och även om de är några kronor dyrare än Adlibris så är det inte tillräckligt för att jag skall byta. Det är möjligt att jag inte är representativ, men om jag vore helt ensam skulle Bokus förmodligen få det svårt. I fallet med matföretag så är det ännu större skillnad. Jag har pratat med kompisar som är kunder hos Mathem och Matse som pratar om sin "matkille" eller sina "matkillar" (det är tydligen mest killar som kör) som någon som de uppskattar. Han vet att de inte gillar om han ringer på dörrklockan efter 19.30 eftersom barnen sover. En kund som öppnar dörren till sitt eget hem för en representant för ett företag har en ganska stark relation till det företag. Att kunder skulle hej vilt klicka fram den billigaste matkassen i framtiden tror jag därför inte på. Det skulle inte förvåna mig om Mathem, Matse med flera faktiskt har mer lojala kunder än vad old school-butikerna har.

För det femte så finns det en del som anser att Amazon eller något liknande företag lätt hade kunnat sopa banan med Matse. Det hade de så klart kunnat göra om de hade velat. Om de hade varit intresserade av att etablera sin Amazon Fresh-tjänst i Sverige, vilket förmodligen ligger minst fem år fram i tiden som jag ser det, så hade man förmodligen helst inte börjat från början utan köpt ett existerande företag som man kunde forma om som man vill. Försäljning och kundstock hade varit några parameter vid en sådan affär, men jag tror även att man hade tittat på logistikapparaten, flottan med bilar, vilka leverantörer man har knutit till sig etc. Jag kan hålla med om att ett sådant scenario hade varit bekymmersamt, men jag tror att sannolikheten att det ska hända i närtid är ganska låg. Anledningen till att jag ser detta som lite av ett bekymmer beror på att Ocado i Storbritannien har råkat på tufft motstånd nu när Amazon startar upp sin verksamhet i landet. Det är inte bara ett hot utan också en möjlighet eftersom det skyndar på skiftet till e-handel.

Kommentera gärna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det statistik över hur effektiva t.ex matse och mathem är i sitt plock? Alltså artiklar över vid tid eller per order t.ex?

Charlie sa...

Hej!

Ingen publik information vad jag vet.

Om jag har förstått rätt har båda en manuell lagerhantering, dvs att varorna är placerade på hyllor och personer plockar ner varorna från hyllorna i kassar. Effektivitetsvinsten jämfört med att plocka i butik är säkert inte enorm, men då måste man komma ihåg att detta är ett första steg. När volymerna ökar kommer det att vara lönsamt att ha automatiserade lager. ICA har tex investerat enorma summor i att automatisera sina centrallager. Bergendahl investerade också relativt nyligen i ett nytt automatiserat lager. Om det inte hade funnits en vinst i att automatisera hade man så klart inte gjort det.

ICAs plan verkar vara att eventuellt i framtiden när volymerna är riktigt stora investera i ett automatiserat plocklager. Det är naturligtvis en plan som man kan ha om man har butiker som ICA och om jag hade varit ansvarig på ICA hade jag nog resonerat på ett liknande sätt. De flesta ICA-handlare kommer nog inte att investera mycket tid och pengar i att skapa effektiva rutiner för e-handel eftersom när volymerna ökar kommer man att skapa en dedikerad dark store.

Det jag vänder mig mot i ICAs resonemang är att man hävdar att butiksplockning är ett bra alternativ jämfört med "dark stores". Butiksplockning fungerar i en övergångsperiod och är ett bra alternativ när man har butikerna, men att hävda att det är ett konkurrenskraftig alternativ på annat sätt är inte trovärdigt. Det är i mina ögon ett försök att anpassa verkligheten så att den är som man vill ha den.

Förutom att ICA hävdar att butiksplockning är ett konkurrenskraftigt alternativ så menar man också att kunder vill handla hos "sin" ICA-handlare, dvs man kommer inte att söka runt på hos vilken ICA-handlare matkassen kommer att bli billigast (när man handlar på nätet) utan man kommer att gå till sin ICA-handlare. Det tror jag är ännu ett exempel på att försöka få verkligheten att bli så som man vill att den ska vara. Naturligtvis kommer fler att undersöka hos vilken ICA-handlare det blir billigast när man kan göra det från datorn istället för att åka runt till varje ICA-handlare. Många av de centrala ICA-butikerna som har höga priser kommer att lida när alla ICA-handlare startar med e-handel eftersom det blir enklare att jämföra priser.

Jag inser att detta är lite stick i stäv med mina tankar om kundlojalitet mot matkasseleverantörer i inlägget. Till viss del är det så, men inte helt och hållet. Det kommer att vara enklare för kunder att jämföra priser på nätet och det kommer att ha en effekt. När man väl har vant sig vid produkter och personal så kommer det att gynna lojaliteten. I ICAs fall skulle man kunna köpa i princip exakt samma kasse från flera olika leverantörer och jag tror att lojaliteten är stor mot ICA, men inte särskilt stor mot en enskild ICA-handlare.

Jag hoppas att det gick att följa. Kul att du kommenterade.