10 december 2014

Matse: Ett "me too"-bolag?

Om jag skulle vara kritisk till Matse så skulle jag påstå att det var ett "me too"-bolag, dvs ett bolag som egentligen inte har mer att erbjuda än större aktörer på samma marknad. I Matses fall skulle jag vilja säga att Mathem är den ledande aktören och Matse "me too"-bolaget.

Man skulle säkert kunna hitta skillnader i butikens utformning, val av tider för hemleverans, utbud etc, men alla dessa skulle jag vilja påstå är mindre skillnader. Det är möjligt att jag har fel, men jag ser inga större skillnader.

En styrka som Matse har är att man är duktig på e-handel. Många av dem som sitter i ledningsgruppen verkar ha direkt erfarenhet av att bedriva e-handel sedan tidigare och jag tror att de är duktiga på att generera trafik, bygga bra sajter, bygga lösningar för att hålla koll på vad kunder tittar på när man är inne och trycker runt i butiken, etc. Verdane Capital som är en av de stora ägarna bakom Mathem har också erfarenhet av e-handel, men i egenskap av investerare. Verdane har byggt upp en hel del bolag inom e-handel och några av dem skulle kunna kallas ledare inom sina nischer, tex bythjul.com.

Jag skulle gärna vilja veta vad Mat.se har för hårda konkurrensfördelar jämfört med Mathem. Det är möjligt att de finns, men just nu är de inte helt tydliga för mig.

Trots allt så kommer jag att ligga kvar med mina aktier. Marknaden växer rejält och när man väl kommer att kunna erbjuda bättre priser jämfört med de fysiska butikerna så kan det komma ett riktigt lyft. Det känns absolut som en framtidsnisch i mitt tycke.


Inga kommentarer: