03 december 2008

När kommer det att vända?

Igår kväll lyssnade jag på en kapitalförvaltare från Handelsbanken. Hans tema var något förenklat när marknaden kommer att vända. Svaret som han gav var förhållandevis precist, i ljuset av att han var en analytiker åtminstone. Han menade nämligen att marknaden höll andan för tillfället och när det väl blir känt hur stora effekterna på realekonomin som finanskrisen orsakat så kommer den antingen sticka upp eller ned beroende på om diskonteringen i marknaden är för stor eller för liten (vilket innebär att man undersöker om man har varit för pessimistisk eller inte tillräckligt pessimistisk). Enligt hans synsätt kommer först i början av nästa år statistik som visar hur dåligt det egentligen är.

En intressant iakttagelse som han hade gjort var att marknaden har diskonterat en vinstnedgång på 55%, vilket är mycket, kanske alldeles för mycket. I sammanhanget är det viktigt att säga att många företag med väldigt stor sannolikhet kommer att göra bra resultat som en effekt av den höga dollarn och euron. SCA nämndes som ett företag som troligtvis kommer att göra ett bra resultat, dels för att folk har fortsatt att snyta sig, ha mens och småfolk har fortfarande blöja, dels för att den höga dollarn gynnar SCA.

En annan talare som jag lyssnade på igår var Aktiespararnas Gunnar Ek. Han gick igenom bankerna och pekade på hur svajigt det egentligen är. Han pekade bland annat på att soliditeten för de svenska bankerna är runt 4%. Värst ställt var det för Swedbank. Efter hans genomgång bestämde jag mig för att inte delta i Swedbanks nyemission. Risken är att pengarna kommer att användas till att täcka kreditförluster och i sådant fall är jag inte intresserad.

Jag kommer inte att realisera några förluster i år, däremot kommer jag troligtvis att sälja mina Swedbank i början av nästa år. Förhoppningsvis får jag ihop lite vinster så att jag kan kvitta. Om jag inte får det så kommer jag att kvitta mot inkomst av tjänst, vilket jag precis fått lära mig i en kommentar på ett tidigare inlägg. Det är dock inte lika bra, men det är en bra reservlösning.

Möjligtvis kommer jag att göra mig av med några andra innehav som jag inte lägre tror på, men jag skall sälja lite i taget. Jag börjar med Swedbank i januari.

mvh Charlie

3 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Hallå!
Skulle du kunna länka till kommentaren du refererar till, eller ett skriva ett eget kort inlägg om att kvitta kapitalförluster mot inkomst av tjänst?
Det blir nog intressant för mig för deklaration 2008 :S

Charlie sa...

Hej!

Kommentaren som jag pratade på var en kommentar på mitt inlägg "Om att kvitta vinster och förluster" och det skrevs nu i december.

Mvh Charlie

Bryggarn' sa...

Tackar :)