02 september 2008

Tyckarna tycker att räntan skall lämnas oförändrad

Jag såg precis ett kort sammandrag på DiTV om vad Stefan Fölster, Cecilia Hermansson, Robert Bergqvist och mannen med mustasch från Handelsbanken tyckte om den stundande räntehöjningen. En del av dem trodde att Riksbanken skulle höja räntan eftersom de hade sagt att de har för avsikt att höja räntan (jo, det kan tyckas vara tämligen självklart). En del andra tyckte inte att det var självklart eftersom vi är på väg in i en lågkonjunktur. Min uppfattning är solklar. Riksbanken kommer att höja räntan eftersom inflationen har skenat upp över 4%.

En intressant sak som nämndes var att Riksbanken nu får kritik för att de inte började höja räntan tidigare. Jag är ganska säker på att ingen av dessa tyckare tyckte att räntan skulle höjas när inflationstakten var under 2% trots att bostadspriserna skenade. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag hoppas och tror att Riksbanken höjer. Det är det enda vettiga alternativet.

mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror de kommer att höja räntan, ingenting har igentligen hänt sedan förra mötet som motiverar att man inte höjer imorgon.