15 september 2008

Aj aj aj aj och lite XACT BULL

Idag gick Lehman Brothers i putten. Det är BIG NEWS och INTE BRA för att sammanfatta det hela. Lehman Brothers var en av de stora investmentbankerna på Wall Street, men strulade till det ordentligt och blev offer för kreditkrisen. Absolut inte bra. Förhoppningsvis är detta så illa som det blir. Dumma, dumma aktiemarknad.

Det finns en annan sak som under dagen fått ganska mycket uppmärksamhet, nämligen att jätteförsäkringsbolaget AIG, som jag inte kan så mycket om, är i ordentlig gungning. För att ge en liten vink om hur megastort detta bolag är så kan det sägas att deras balansräkning senast landade på 7 biljoner kronor ungefär (7 000 0000 0000 0000 SEK). Om AIG går omkull kommer detta innebär att krisen kommer att bli betydligt mer påtaglig för många. Jag kan som sagt inte så mycket om detta, därför kommentera gärna om du kan mer.

För övrigt kan tilläggas att Bank of America köper upp Merrill Lynch, vilket i sig är BIG NEWS, men kanske inte fullt lika BIG som att Lehman Brothers har spelat färdigt.

Stockholmsbörsen var nere och vände strax under 4% innan den till slut stannade på -2,9%. Min XACT BULL-order gick igenom och jag köpte på mig ett antal BULLar för 110 SEK. Det känns inte helt rätt att köpa BULL för tillfället, men vem vet, jag kanske gör en bra affär. Jag får tänka att jag är långsiktig och på sikt går börsen alltid uppåt. Varför köper inte alla XACT BULL :)

Jag slängde faktiskt in en köporder på Volvo precis. Om kurserna fortsätter ner imorgon så kommer jag troligtvis att få ett gäng Volvo-aktier. Det skulle vara kul med en ny aktie. Om inte annat för att sannolikheten för att jag då har en aktie som ligger på plus, eller plus minus noll, då kommer att öka markant. Faktum är att jag faktiskt har ett par aktier som ligger på plus, bland annat Holmen. (Morgondagens nyhet blir kanske att all svensk skog har brunnit upp.)

Nu skall jag ägna ett par timmar åt att tycka synd om mig själv, förbanna bolånespöket och tänka onda tankar om alla som lånat ut pengar till icke-kreditvärdiga personer.

mvh Charlie

Inga kommentarer: