20 augusti 2008

Förnyad oro

Gårdagen var en makalöst dålig dag på börsen, -3,9%. Idag har börsen repat sig något, men den tillfälliga uppgången är bruten. Det är som alltid svårt att sia om framtiden, men jag känner mig ganska optimistisk. Den största anledningen till min optimism är att oljepriset har gått ned från sina rekordnoteringar. Min förhoppning är att det var en tillfällig pristopp, dels för att ett så högt oljepris drar upp inflationen, dels för att samhället i stort, t ex hela basindustrin, fortfarande är väldigt oljeberoende. En annan förhoppning, som till viss del verkar uppfyllas, är att det finns tendenser på att eftertänksamheten i samhället har ökat vad gäller oljeanvändning. Man tänker helt enkelt efter innan man t.ex. tar bilen, vilket inte är så konstigt när kostnaden skenar och miljödebatter är ständigt närvarande. Det har kanske kommit något gott ur det höga oljepriset trots allt.

Anledningen till att jag är glad att oljepriset har gått ned är för att detta förhoppningsvis kommer att leda till inflationen i många länder, däribland Sverige, troligtvis kommer att gå ner, vilket i sin tur kommer att leda till att Riksbanken kan låta räntan vara oförändrad eller ännu bättre sänka den. Om räntan sänks kommer nämligen aktieinvesteringar att vara ett bättre alternativ än att ha pengarna i räntebärande papper, vilket kommer att få börskurserna att stiga. Världen är naturligtvis mer komplicerad än så, men ett lägre oljepris bör få börskurserna att stiga.

Apropå börsrörelser så skulle det vara intressant att undersöka hur många av de börsdagar som slutat med en nedgång på mer än 3% som har följts av ytterligare en dag av nedgång. Min teori är nämligen att de flesta är vän med trenden och säljer av, vilket borde leda till överdrivna rörelser när det väl rör sig nedåt.

UPDATE
Jag fick ett tips via kommentarfältet om ett bra inlägg som just handlar om riktigt, riktigt dåliga börsdagar, nämligen
http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/03/kraftiga-minusdagar.html. Läs och njut!

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dags att byta tro mot vetande.
http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/03/kraftiga-minusdagar.html

/Jörgen

Charlie sa...

Hej!

Jag har läst dina inlägg. Intressant läsning. Det är naturligtvis svårt att dra några slutsatser eftersom underlaget är ganska skralt. Intressant, som du skrev, att nedgångar på mer 4% endast har skett 56 gånger sedan 1984. Det är ungefär 2 gånger per år. Det skulle vara intressant att se hur dessa är fördelade över tidsperioden. Med andra ord, har det blivit mer eller mindre vanligt med stora börsfall? Min hypotes är att det har blivit vanligare, dels på grund av datoriserad handel, dels beroende på att derivathandeln ökat. Vad tror du om det?

Vad sägs om ett länkutbyte förresten?

mvh Charlie