23 augusti 2008

Elektronikjättarnas skyltfönster

De flesta har nog märkt att Internet-handeln har ökat kraftigt de senaste åren. Det är intressant och det får även effekter på de fysiska affärerna. Ett bra exempel är Sony Center. Om man går in på Sony Center så finns stora delar av Sonys sortiment tillgängligt så att man kan känna på produkterna och det finns kunniga säljare som man kan fråga om råd eller om någon konstig teknisk term som man inte förstår. Det är dock ganska dyrt, förvisso inte väldigt mycket dyrare, men man konkurrerar inte med de stora prispressarkedjorna. Man vänder sig till de personer som inte vill köra ut till en stormarknad, som vill ha bra hjälp och som kan tänka sig att betala lite mer för detta, men man vänder sig även till en annan grupp - nämligen internetkunderna.

Sony som företag är nämligen framförallt intresserade av att kunder köper deras produkter. Om kunderna väljer att köpa produkterna i deras egna butiker spelar egentligen mindre roll. Det viktiga är att kunderna köper deras produkter. Butikerna fungerar alltså i första hand som ett sorts skyltfönster. Man kan köpa produkterna i butiken eller om man hellre vill på nätet eller, om hellre vill, ta bilen till en elektronikkedja och köpa där.

En annan intressant sak som man kan notera är att Sony Center sällan, eller rättare sagt aldrig, har någon gammal modell som de rear ut. Sony Center skall visa det senaste. De äldre modellerna får prispressarkedjorna ta hand om.

Sony Center är naturligtvis bara ett exempel och resonemanget ovan bygger bara på egna iakttagelser och slutsatser. Det kan med andra ord vara fel, men att det skulle vara helt fel har jag svårt att tro. Jag tror att detta är en utveckling som vi kommer att se öka framöver.

Det skall tilläggas att jag gillar Sony Center väldigt mycket. Jag brukar alltid titta in när jag har vägarna förbi. Tyvärr är jag en kund som aldrig köper någonting (så vi blir inte kompisar :) ) utan istället går jag hem och beställer från dustin eller någon annan elektroniksajt.

Har någon sett andra liknande tendenser? Har jag förresten fel i det jag skriver?

mvh Charlie

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt förutom att man lika gärna (med bättre resultat) kan kolla prestanda pch kvalite på sajter på internet. Exempelvil prisjakt.nu eller mycket bättre http://www.tomshardware.se/.
Enkelt och man slipper dessa pinsamma försäljare som inte kan ett skit men bara rapar ur sig samma "fakta" varje gång man frågar....tills de inser att de inte kan ett skit och sen försvinner in i förrådet! :)

Anonym sa...

Jag hade gärna sett att fler märken tog efter denna metod! Detta är framtiden.

Detta gör ju även att stöld/rån risken borde minimeras då affärerna inte behöver hålla stora summor pengar/antal produkter.

Anonym sa...

Smygreklam? :D

Charlie sa...

Hej alla!

Kloka synpunkter.

Det är ingen smygreklam. Jag hade blivit väldigt smickrad om Sony tog kontakt med mig för att få mig att skriva ett lagom positivt inlägg om deras verksamhet, men så är inte fallet. Naturligtvis hade jag sagt nej om jag hade fått en sådan fråga. Det är inte bara oetiskt utan även förbjudet i och med den nya marknadsföringslagen som trädde i kraft 1 juli.

mvh Charlie