05 mars 2008

Tankar om SEB

De senaste veckorna har varit intensiva, men nu kommer det att vara lugnt en tid framöver. Det känns faktiskt mycket bra. En del av denna tid hade jag tänkt att använda till att städa upp i aktieportföljen. Den senaste månaden har jag inte haft tid att läsa så mycket och inte heller analysera, varken marknadsläget eller aktier, och detta har fått effekten att ogräset har växt (Broström) samt att en del blommor har fått riktigt fina skott (Holmen och BE Group) som jag måste bestämma mig för hur jag skall vårda på bästa sätt.

Man skulle ju kunna tro att jag hållt mig från köp-knappen nu när jag inte haft tid att kolla in vad som händer. Så har inte riktigt varit fallet. Jag tänker farmförallt på SEB som trillade in i portföljen häromdagen.

Anledningen till att jag köpte SEB beror på tre saker:

1) SEB delar ut 6,50 SEK, dvs en direktavkastning på drygt 4%. De flesta läsare vet säkert att till skillnad från bankränta så får man denna utdelning om man äger aktier på avstämningsdagen. Enligt det material som jag hittade på SEB:s hemsida så är denna den 8 april. (Det står egentligen inte att avstämningsdagen är den 8 april, men det står däremot att aktien handlas exklusive utdelning den 9 april.) Med andra ord så får man dessa pengar om ungefär en månad, vilket naturligtvis är bra. Många som läser detta är säkert av uppfattningen att detta direkt korrigeras av marknaden och att detta på så sätt inte spelar så stor roll. Det är möjligt att det kommer att vara så, men man skall komma ihåg tre saker:

- man kan inte kvitta intäkter från utdelningar mot reaförluster (dvs att man säljer en aktie för mindre än vad man köpte den för), vilket gör att en utdelningar på så sätt är mindre värda,
- utländska ägare säljer i en del fall aktien före utdelning och köper tillbaka den efteråt av den enkla anledningen att det är mer förmånligt enligt deras skattesystem, och
- kurser styrs i vissa fall mer av DI:s rubriker och tämligen obetydlig statistik från USA än vad den gör av hårdfakta som t.ex. utdelningar (detta är naturligtvis personligt tyckande).

2) Jag tror inte att de svenska bankerna kommer att dras ned på samma sätt som de amerikanska bankerna. Med andra ord tror jag att oron för de svenska bankerna är överdriven och att bankaktier för tillfället är relativt köpvärda (Observera - tror). Bakgrunden till att jag tycker som jag gör är att jag inte tror att svenskar som har lånat till sina hus kommer att behöva lämna dessa för att de inte kan betala sina skulder. Svenska hushåll kommer att klara av tuffare tider. Om folk kommer att ha råd att bo kvar i sina hus och lägenheter så kommer heller inte bankerna att drabbas av galna kreditförluster. Från mitt perspektiv så måste dessa två saker hänga ihop. Det ena ger det andra.

I sammanhanget skall nämnas att "svenska" banker är en sanning med modifikation. Både SHB och Swedbank har en del på gång i Baltikum och Östeuropa, vilket gör att det inte bara är den svanska verksamheten som räknas. Jag är medveten om detta pch det är naturligtvis ett orosmoln, men jag litar på att bankerna kör på med förstånd även på de marknaderna.

Det skall dessutom sägas att än så länge har vi inte sett några effekter av subprime-lånen i Sverige och ju längre tid som går desto mindre borde sannolikheten bli att det dyker upp någon gammal sur och äcklig kreditförlust. Tror jag i alla fall.

3) Bank är en förhållandevis säker verksamhet. Jag har skrivit det tidigare, men om inte banker som har noll procent i ränta på sina privatkonto, tar betalt för massa tjänster genom att bara dra pengar från kontot, har ungefär fem-tio gånger så högt courtage på aktieaffärer som nätmäklare, tar 1,5% i förvaltningsavgift för fonder som sällan överträffar index, m.m. kan tjäna pengar så är det något som är väldigt konstigt. (Till alla bankanställda som blir arga - jag förstår att ni tar betalt för era tjänster. Fortsätt med det och dela ut mer till aktieägarna.)

Det var ungefär så jag tänkte när jag köpte SEB. Jag är dock medveten om riskerna med banksektorn för tillfället, men jag har bestämt mig för att våga ta risken, i alla fall i ett relativt kort perspektiv.

Läs också Cristoffers inlägg om banker och Eriks analys av Swedbank.

mvh Charlie

3 kommentarer:

David sa...

Jag håller med dina övergripande resonemang, dock undrar jag varför du valt SEB framför Swedbank, Nordea och SHB? Det vore intressant att följa det resonemanget lite tydligare!

Mvh David

Charlie sa...

Hej David!

Anledningen till att jag köpte aktier i SEB är att jag sedan tidigare har aktier i SHB och Swedbank. Riskspridning helt enkelt.

Innan SB rapporterade så var jag väldigt postiv till dem, men rapporten var en besvikelse, vilket gjorde att jag valde att satsa på SEB istället.

mvh Charlie

Anonym sa...

Själv överväger jag starkt att börja investera i någon av benkerna i en snar framtid. Främst tack vare den höga utdelningen många av dem har. Är dock mest inne på Handelsbanken just nu men vi får se vilken det blir om det nu blir någon.