29 juli 2007

Någon tyckte att min idé var bra :)

Jag gjorde precis en ganska intressant upptäckt. Jag upptäckte nämligen att någon tyckte att min idé med http://www.ekonomibloggar.se/ var en bra idé. Denna någon har nämligen registrerat http://www.ekonomibloggar.com/ och har kört ett väldigt snarlikt upplägg.Tyvärr tyckte inte denna någon att min blogg, klirr-i-kassan.se, var något vidare. Den finns nämligen inte med på listan (av iofs helt förklarliga skäl). Jag kan inte säga att jag känner mig besviken. Det hela sätts upp på lärkontot och jag skall i fortsättningen vara mer försiktig med vad jag skriver på bloggen och täcka upp bättre innan jag sätter igång med något nytt.Min enda förhoppning nu är att han gör samlingen riktigt bra. Det kommer nämligen att gynna mig också./Charlie

14 kommentarer:
Jakob sa...
Haha snodd rakt av från din ju. Faktum är att jag för någon dag sedan kom in på .com sidan och jag insåg inte ens att det var en annan sida jag var inne på bara tänkte, aha Charlie har ändrat lite i utseende på sidan och lagt till en text överst.
den 26 juli 2007 01:31
Arne Dalhberg sa...
Irriterande! Enligt Whois är mannen på den nya sidan en Magnus Holmgren. Någon du känner?Whois:domain: ekonomibloggar.comowner: Magnus Holmgrenorganization: tripplemediaemail: tripplemedia@home.seaddress: Rehnsgatan 15 3trcity: Stockholmpostal-code: SE-13138country: SEphone: +467.35132410admin-c: CCOM-222488 tripplemedia@home.setech-c: CCOM-222488 tripplemedia@home.sebilling-c: CCOM-222488 tripplemedia@home.senserver: a.ns.joker.com 69.39.224.27nserver: b.ns.joker.com 159.25.97.69nserver: c.ns.joker.com 207.44.185.10status: lockcreated: 2007-06-28 11:29:58 UTCmodified: 2007-06-28 11:40:49 UTCexpires: 2008-06-28 11:29:58 UTC
den 26 juli 2007 09:41
Diversifierad sa...
Stäm honom för idéstöld! Går det för Facebook borde det gå här. ;)Den är förövrigt nere nu. The server at magnus999.byethost31.com is taking too long to respond.
den 26 juli 2007 13:28
Charlie sa...
Hej Jakob!Jag förstår att du inte märkte någon direkt skillnad. Faktum är att jag själv blev lite konfunderad första gången som jag gick in på www.ekonomibloggar.com. Jag har en del saker som jag har tänkt ändra på sidan så inom kort kommer de nog att skilja sig åt en del.Vet du förresten om det går att lägga om sin blogg från blogger till wordpress på ett enkelt sätt? Det jag menar är att jag orkar inte sitta och manuellt lägga in alla inlägg på nytt i wordpressvarianten?mvh Charlie
den 26 juli 2007 18:37
Charlie sa...
Hej Arne!Tack för infon. Jag känner inte den Magnus som står registrerad på adressen.Jag kan inte påstå att jag känner mig särsklit irriterad på honom om jag skall vara ärlig. Det var en miss av mig att bara registrera .se-adressen, men sånt är livet. Jag har en del andra projekt på gång och där har jag räckt upp bättre. I fallet med ekonomibloggar.se var registreringen mer ett infall ett välgrundat beslut och därför tyckte jag inte att det var någon poäng med att registrera .com-adressen.mvh Charlie
den 26 juli 2007 18:41
Charlie sa...
Hej diversifierad!Jag kommer inte att stämma honom för idéstöld :) Jag vill inte misskreditera mitt eget verk, men jag tror att nivån på det är för låg för att kunna påstå någon form av upphovsrätt eller liknande.Min enda förhoppning är att folk som besöker sidorna förstår att det är min som är originalet.Förresten, jag såg dina banners som du gjort för kapitalnet. Vilket program använder du för att göra dem? Jag är själv på gång med att göra lite banners, men jag har inget bra program.mvh Charlie
den 26 juli 2007 18:47
Diversifierad sa...
Wordpress har importfunktion från Blogger, ska vara väldigt enkelt vad jag förstått. Funderade på att byta själv förut, men kom fram till att det skulle bli dumt att bli av med den Page Rank och alla länkar jag har skaffat under det halvår jag hållit på.Bannern till Kapitalnet har jag gjort med Photoshop, precis som resten av grafiken till sajten. (sidhuvudet) Har också gjort en liten knapp som jag inte funnit någon användning för än.
den 26 juli 2007 20:10
arne dahlberg sa...
Wordpress har väldigt smidig importmöjlighet. Nemas problemas.Hur som helst, om du använder wordpress.org (där du använder wordpress-programvaran men på deras egna servrar, vilket är gratis) får du inte använda dig av annonser.Men det kanske du visste.
den 26 juli 2007 20:38
Jakob sa...
Charlie:Har aldirg använt nått annat än wordpress så har ingen aning om hur det är att flytta över, men med tanke på det diversifierad skriver så låter det ju positivt.
den 26 juli 2007 22:43
Charlie sa...
Hej!Tack för tipsen. Jag tror att jag kommer att hålla mig fast vid blogger trots allt. Förvisso har jag försökt arbeta in klirr-i-kassan.se just för att kunna byta om jag kände för det, men det finns säkert en del länkar som går direkt till blogspot-adressen.mvh Charlie
den 27 juli 2007 13:31
Finanskvinnan sa...
Dålig stil att göra samma idé, tycker jag.En förbättring jag har funderat på är om det inte går att lägga in någon RSS-grej så man ser de senaste inläggen hela tiden? Typ början på inläggen, och så får man klicka för att komma till bloggen och se hela.Skulle du ha det skulle jag gå in på sidan hela tiden för att se vilka som uppdaterat.
den 29 juli 2007 13:23
Allan sa...
Måste säga att det nästan är stöld enligt min mening.Moraliskt åtminstone.
den 29 juli 2007 15:29
Charlie sa...
Hej finanskvinnan!Tack för tipset. Jag har funderat på ett liknande upplägg, men ditt var nog något bättre.Jag är inte så haj på RSS så det blir till att försöka hitta information om hur man gör. Vet du hur man gör eller var det finns bra information att hämta?mvh Charlie
den 29 juli 2007 16:16
Charlie sa...
Tack Allan! Det är sånt som händer, men jag hoppas att de flesta väljer att använda min site.mvh Charlie
den 29 juli 2007 16:18

1 kommentar:

Admin sa...

Tyvärr vet jag inte hur man skulle göra en sådan lösning... På bloggportalen har de en bra sådan funktion (fast man ser fler än bara det senaste inlägget eftersom det görs per profil).